لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

بریتانیا: وزیران امور خارجه ایران و بریتانیا در نیویورک دیدار می‌کنند


وزارت امور خارجه بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که وزیران خارجه ایران و بریتانیا قرار است اواخر ماه سپتامبر در نیویورک دیدار کنند. این نخستین دیدار دو مقام ایرانی پس از اشغال سفارت بریتانیا در تهران است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا روز یک‌شنبه ۲۴ شهریور به خبرگزاری فرانسه گفت که این دیدار قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا که نامش ذکر نشده است، با تاکید بر این‌که «این دیدار انجام خواهد شد» افزود که در این مرحله جزئیات بیشتری در مورد این دیدار در دست نیست.

شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل روز ۲۶ شهریور، ۱۷ سپتامبر، در نیویورک آغاز به کار خواهد کرد و حسن روحانی نیز قرار است در راس یک هیئت ایرانی در این اجلاس حضور پیدا کند.

دولت بریتانیا پس از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایران و انتخاب حسن روحانی خواستار انجام گفت‌وگو میان ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش شده‌بود.

آقای ظریف روز ۱۳ شهریور از آمادگی حسن روحانی برای دیدار با ویلیام هیگ خبر داده و افزوده بود که «ما با دیدار مشکلی نداریم، اما مهم اینجاست که خروجی این دیدار چه باشد.»

دوشنبه هفته گذشته دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، به قانون‌گذاران این کشور گفت که «ما پس از انتخابات اخیر به طرز مؤثری برای بهبود روابط با ایران اعلام آمادگی کرده‌ایم.»

وی افزود که «من نامه‌ای به آقای روحانی نوشته‌ام و بنابر این آماده از سرگیری روابط با آنها هستیم.»

ایران و بریتانیا از دو سال پیش روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. تا آذر سال ۱۳۹۰ که عده‌ای از نیروهای موسوم به دانشجویان بسیجی به طور «سازماندهی شده»، به سفارت بریتانیا حمله کرده و عکس ملکه این کشور را پایین کشیدند، دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر سفیر داشتند.

پس از این حمله، بریتانیا سفارت خود را در تهران بست و خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی از خاک این کشور شد.

در همین حال بریتانیا که یکی از پنج قدرت دارای حق وتو در شورای امنیت است، در سال‌‌های اخیر مواضع سختی علیه برنامه اتمی ایران اتخاذ کرده است.
XS
SM
MD
LG