لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

وزیر راه: خبرهای مثبتی در مورد ارائه مجوز خرید هواپیماها رسیده‌است


عباس آخوندی، وزیر راه‌ و‌ شهرسازی ایران، در یک برنامه تلویزیونی گفته است تهران همچنان برای خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ، منتظر مجوز «دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی» آمریکا است، اما «خبرهای مثبتی از آنجا رسیده‌است».

آقای آخوندی، سوم شهریور ماه، در برنامه نگاه یک شبکه اول تلویزیون دولتی ایران، ابراز امیدوار کرده است که این مجوز «به‌زودی داده خواهد شد». وزیر راه اشاره‌ای به زمان دقیق یا جزئیاتی در این مورد نکرده، اما ابراز امیدواری کرده تا پیش از پایان سال جاری میلادی، [بخشی از] هواپیماها وارد کشور شوند.

او در قسمتی از سخنان خود گفته «قرار داد با ایرباس نهایی شده و پس از ماه اوت (ماه جاری و رو به پایان میلادی)، نمایندگان آنها به ایران می‌آیند تا قرارداد نهایی شود». در مورد مذاکرات با شرکت هواپیماسازی بوئینگ نیز تاکید کرده است مذاکرات دو طرف «به‌خوبی پیش می‌رود».

ایران برای خرید بیش از ۱۱۰ فروند هواپیما با شرکت فرانسوی ایرباس توافق کرده است. تفاهم‌ها و توافق‌هایی را نیز با شرکت آمریکایی بوئینگ، امبرائر برزیلی و هواپیماهای سوخوی روسی انجام داده‌است. اما برای عملی‌شدن خریدهای اصلی، منتظر صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا است. «دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی»، از نهادهای این وزارت‌خانه است، که به طور مشخص، مسئولیت این کار را بر عهده دارد.

با وجود دفاع دولت اوباما از فروش هواپیماهای مسافربری و تجاری به ایران، نمایندگان جمهوری‌خواه که در کنگره صاحب اکثریت هستند، مخالف صدور مجوز و فروش هواپیماها هستند. نمایندگان مخالف می‌گویند این هواپیماها می‌توانند به دست سپاه پاسداران و نیروهای نظامی ایران برسد و آن‌ها نیز ممکن است دست به «نظامی‌سازی» هواپیماها بزنند یا برای صدور اسلحه استفاده کنند. تهران اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید این هواپیماها چنین کاربردی ندارند.

ناوگان هواپیمایی ایران به‌شدت از تحریم‌های پس از انقلاب بهمن ۵۷ صدمه دیده است، به طوری‌که وزارت راه و شهرسازی، شمار هواپیماهای ساخت سال ۲۰۰۰ به بعد را تنها ۱۲ فروند عنوان کرده‌است.

عباس آخوندی پیش از این گفته بود، تا سال ۱۴۰۴، به ۵۵۱ هواپیما در آسمان ایران نیاز است.

XS
SM
MD
LG