لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

صالحی: از پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا استقبال می‌کنیم


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، عصر پنجم تیرماه به خبرنگاران گفت «از ايجاد خطوط پروازی ميان ايران و آمريكا استقبال می‌كنيم و مشكلی با اين موضوع نداريم».

این موضوع که در حاشیه رونمایی از یک کتاب مطرح شد، پاسخی به پرسش ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، بود؛ خبرنگار ایرنا از آقای صالحی پرسیده بود « واكنش شما به برخی اظهارنظرها درباره ايجاد خطوط پروازی مستقيم ميان شهرهای ايران و ايالات متحده آمريكا چيست؟»

خبرگزاری مهر نیز از قول وزیر خارجه ایران نوشته است «ما از این نظر که هواپیما برای شهروندان در رفت و آمد باشد مشکلی نداریم خودشان مشکل داشته‌اند؛ ما با هر کشوری که آمادگی داشته باشد در رفت و آمد خواهیم بود.»

وزیر خارجه ایران در حالی از «استقبال» از این موضوع و «مشکل» آمریکا در مورد آن گفته است، که پیش از این خبرها حکایت از پیشنهاد تهران و مشکلات داخلی ایران داشتند.

محمود احمدی‌نژاد، آبان ماه سال گذشته گفته بود پیشنهاد ارتباط مستقیم هوایی بین ایران و آمریکا را «مطرح کرده است» اما «برخی در داخل ایران با این چیزها مخالفت هستند».

این سخنان در سال گذشته در زمانی مطرح شده بودند که موضوع رابطه و گفت‌وگو بین ایران و آمریکا در دولت محمود احمدی‌نژاد برای چند هفته‌ای بالا گرفته بود.

آقای احمدی‌نژاد در آن هفته‌ها به‌دلیل مطرح کردن احتمال برقراری رابطه سیاسی با آمریکا با انتقادهایی از سوی گروه‌ها و چهره‌های حاکم بر ایران روبه‌رو بود.

هم‌زمان آمریکا صحنه مناظرات و رقابت‌های انتخاباتی میان باراک اوباما و میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواهش بود که در نهایت به پیروزی اوباما انجامید.

دولت ایالات متحده در آن موقع ضمن تاکید همیشگی بر آمادگی باراک اوباما بر مذاکره و گفت‌وگو با جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که در حال حاضر «هیچ برنامه‌ای» برای مذاکره با ایران ندارد.

در گفته‌های تازه در مورد «پرواز مستقیم» بین ایران و آمریکا، مشخص نیست که پیشنهاد تازه‌ای در این مورد مطرح شده یا این تنها واکنش به خبرهای یک سال گذشته است.

روز سه شنبه خبرگزاری مهر از «پیشنهاد مطرح شده برای برقراری خط پروازی بین واشینگتن و تهران» خبر داده بود.

عمر آخرین دولت محمود احمدی‌نژاد طی چند هفته آینده پایان می‌گیرد و دولت یازدهم جمهوری اسلامی به ریاست حسن روحانی بر سر کار می‌آید.

مقام‌های آمریکایی پس از اعلام نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد ماه از آن استقبال کرده و از آمادگی خود برای گفت‌وگو و تعامل با دولت و مردم ایران سخن گفته بودند.

رابطه بین ایران و غرب، طی سال‌های گذشته با بحرانی کم سابقه روبه‌رو شده است. برنامه اتمی ایران یکی از مهم‌ترین ریشه‌های این بحران به شمار می‌رود.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، روز گذشته در بخشی دیگر از سخنان خود گفته بود حسن روحانی «گروهی را برای بررسی گفت‌وگوهای آتی با ۱+۵ (کشورهای طرف گفت‌وگوی اتمی با ایران) تعیین کرده که وزارت امور خارجه ایران نیز در این گروه نمایندگانی دارد و با آن همکاری می‌کند».
XS
SM
MD
LG