لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

اعضای یک خانواده ایرانی و ترکیه‌ای به دور زدن تحریم‌های آمریکا متهم شدند


پریت بارارا
پریت بارارا

دادستانی فدرال آمریکا در حوزه قضایی جنوب نیویورک، چهار عضو یک خانواده، که از هر دو تابعیت ایران و ترکیه برخوردار هستند، را به نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا سال جاری میلادی متهم کرده‌است.

این چهار نفر، حبیب‌الله زارعی، نسترن زارعی دنیز، برا دنیز و عبدالله اورن ‌اردم نام دارند و در بیانیه‌ منتشرشده از سوی دادستان پریت بارارا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۶، اقدام به نقل‌وانتقال غیرقانونی «میلیون‌ها دلار» پول برای دولت ایران و کارخانه‌های فلز کرده‌اند.

به گزارش رویترز این افراد متهم هستند به سه شرکت دست‌اندرکار صادرات و واردات فولاد و مس از ایران و به ایران، و نیز نقل‌وانتقال پول آن‌ها از طریق سیتم مالی آمریکا، کمک کرده‌اند.

در بیانیه دادستان منتهن آمده است «این متهمان به توطئه و برنامه‌ریزی برای پنهان کردن میلیون‌ها دلار دادوستد مالی، به‌طور مشخص برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده، اقدام کرده‌اند».

هر چهار متهم در حال حاضر آزاد هستند و رویترز می‌گوید مشخص نیست وکیلی برای خود گرفته‌اند یا نه.

حبیب‌الله زارعی ۶۷ ساله، پدر نسترن زارعی‌ست. او در عین حال پدر زن برا دنیز (شوهر نسترن زارعی) و عبدالله اورن اردم است.

هر چهار نفر شهروند ترکیه هستند، آقای زارعی و دخترش شهروند ایران نیز هستند.

اتهام‌های تازه سه روز پس از آن اعلام شده که دادگستری آمریکا، شمار متهمان در پرونده رضا ضراب را به یک نفر دیگر افزایش داده و برادر او، محمد ضراب را نیز متهم به نقض و دور زدن تحریم‌ها کرده است.

محمد ضراب، ۳۸ ساله، نیز مانند برادرش دارای شهروندی هر دو کشور ایران و ترکیه است، اما برخلاف رضا ضراب که در ایالات متحده در بازداشت به‌سر می‌برد، اکنون در ترکیه و آزاد است.

در پرونده ضراب، نام دو ایرانی دیگر نیز در فهرست متهمانی که برایشان قرار بازداشت صادر شده وجود دارد: کاملیا جمشیدی و حسین نجف‌زاده.

اتهام فریب سیستم بانکی، که از جمله اتهام‌های وارد شده به خانواده زارعی، دنیز و اردم است، به تنهایی می‌توان محکومیتی تا ۳۰ سال زندان را برای متهمان در پی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG