لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۱

بغداد «خواستار مداخله آمریکا» برای مقابله با داعش شده است


پایگاه‌های رها شده ارتش عراق در اطراف موصل پس از حمله داعش
پایگاه‌های رها شده ارتش عراق در اطراف موصل پس از حمله داعش

بنا بر گزارش برخی رسانه‌های معتبر آمریکایی و با استناد به گفته‌های مقام‌های آن کشور، دولت عراق از واشینگتن خواسته است برای مقابله با پیشروی «دولت اسلامی عراق و شام» در اوضاع «مداخله هوایی» بکند.

روزنامه «وال‌استریت جورنال» ۲۱ خرداد گفت بغداد به طور خصوصی به دولت باراک اوباما پیام داده که اجازه می‌دهد ایالات متحده از هواپیماهای سرنشین‌دار یا پهپادهای خود علیه شبه‌نظامیانی که در حال اشغال بخش‌هایی از آن کشور هستند، استفاده کند.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز از قول «مقام‌های عراقی و آمریکایی» می‌گوید نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، مخفیانه از دولت اوباما خواسته‌ است حملاتی هوایی را علیه گروه‌های افراطی در نظر گیرد.

هنوز مشخص نیست واشینگتن به این «درخواست» که روزنامه‌های آمریکایی از آن می‌گویند، چه واکنشی نشان دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به «وال‌استریت جورنال» گفته دولت آن کشور مشغول سبک و سنگین کردن گزینه‌های مختلف است -از جمله «پشتیبانی جنبشی» برای نیروهای نظامی عراق- با این همه هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

این مقام ارشد به این پرسش که آیا ایالات متحده از پهپادها یا هواپیماهای خود علیه شورشیان استفاده خواهد کرد یا نه، پاسخی نداده است.

«نیویورک تایمز» نیز از قول برنادت میهان، یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا، در ایمیلی آورده است «ما جزئیاتی را در مورد مذاکرات دیپلماتیک خود ارائه نمی‌کنیم؛ اما دولت عراق به روشنی گفته که از حمایت ما استقبال می‌کند».

اندکی پس از انتشار این اخبار کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای حملات افراطیون داعش را «شدیدا محکوم» کرد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفته است «ایالات متحده، با رهبران از طیف‌های گوناگون سیاسی عراق، در حالی‌که برای مبارزه با داعش وحدت ملی لازم را پیش می‌برند، می‌ایستد.»

درخواست‌های مطرح شده از سوی عراق در حالی صورت می‌گیرد که «داعش» و شورشیان افراطی شهر تکریت را نیز پس از موصل به تصرف خود درآودند. در عین حال رئیس مجلس عراق دو روز پیش از «سقوط استان نینوا» نیز خبر داده بود.

اسلام‌گرایان «داعش» طی دو روز توانسته‌اند کنترل دو مرکز استان را در دست گیرند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز حملات این گروه را محکوم کرده است.

همه اینها در حالی است که خبرگزاری‌ها از نزدیک شدن نیروهای دولت اسلامی عراق و شام به بغداد، پایتخت عراق، خبر داده‌اند.

از سوی دیگر در مرزهای شمالی آن کشور، مقام‌های ترکیه، خواستار تکشیل جلسه اضطراری «ناتو» شده بودند.

این جلسه در پی ربوده شدن ۸۰ شهروند ترکیه‌ای در موصل برگزار شد.

یکی از مقام‌های رسمی ناتو گفته است که این جلسه به منظور ارائه اطلاعات تکمیلی از سوی ترکیه به اعضای سازمان ناتو تشکیل شد.

به گزارش رویترز، این جلسه تنها جنبه اطلاع‌رسانی داشته و اعضای پیمان ناتو درباره شرایط امنیتی پیش آمده مشورتی نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG