لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۸

لغو مقررات منع آمد و شد در بغداد پس از سال‌ها


سرباز عراقی در یک ایست بازرسی در بغداد
سرباز عراقی در یک ایست بازرسی در بغداد

دولت عراق پس از بیش از یک دهه، شنبه ۱۸ بهمن، به مقررات منع آمد و شد شبانه در پایتخت، با هدف بازگرداندن زندگی مردم به حالت عادی، پایان داد؛ در همین روز نزدیک به ۴۰ نفر در پی انفجارهایی در بغداد کشته و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند.

لغو مقررات آمد و شد و غیرنظامی کردن بخش‌هایی از شهر بغداد با این هدف انجام شده است که شهروندان به زندگی معمول خود بازگردند و دولت آن کشور در نظر دارد نشان دهد پایتخت با خطر افراط‌گرایان روبه‌رو نیست.

این مقررات که پس از سال‌ها لغو شده، برای جلوگیری از حملات، انفجارها و بمب‌گذاری‌ها، از زمان سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میلادی، وضع شده بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تلاش برای بازگرداندن زندگی به حالت عادی در بغداد می‌تواند نشان‌دهنده دستاوردی کوچک ولی در عین حال محسوس برای دولت حیدر عبادی باشد.

آقای عبادی که از تابستان گذشته به این مقام انتخاب شده است، تلاش دارد تا در میان حملات گروه «حکومت اسلامی» و تشدید درگیری‌ها و خشونت‌های فرقه‌ای، میان اقوام عراقی آرامش و یکپارچگی ایجاد کند.

یک مغازه‌دار در بغداد به خبرگزاری رویترز گفته است «این (لغو مقررات آمد و شد) برای ما خیلی خوب است. چون ما در این سال‌ها احساس می‌کردیم در زندان هستیم».

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده است گروهی از مردم در مرکز پایتخت جمع شدند، آتش روشن کرده، از خودروهای خود پرچم عراق را به اهتزاز درآورده‌ و به رقص و پایکوبی پرداختند.

مقررات منع آمد و شد از نیمه‌شب تا ساعت ۵ بامداد اجرا می‌شد.

اما روزی که مقررات لغو شد، بدون خونریزی سپری نشد و دست‌‌کم ۳۷ نفر در رشته انفجارهایی در پایتخت جان خود را از دست دادند.

عمده قربانیان غیرنظامی بودند و یکی از حملات، در محله‌ای در شرق پایتخت، انتحاری بوده است.

دو انفجار نیز در بازاری شلوغ و یک محله عمدتا شیعه‌نشین در جنوب غربی بغداد رخ داد.

XS
SM
MD
LG