لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

بایدن: ایران می‌خواست نشان دهد تکریت را به تنهایی پس می‌گیرد


نیروهای ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری در تکریت
نیروهای ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری در تکریت

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به تبلیغات رسانه‌ای در پی حضور گسترده شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در حملات به نیروهای «حکومت اسلامی»، می‌گوید تهران قصد داشت بگوید تکریت را به تنهایی و بدون کمک آمریکا پس می‌گرید، اما «پیشروی‌ آنها متوقف شد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه جون بایدن، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۲۰ فروردین در سخنرانی در دانشگاه «دفاع ملی» در واشینگتن، اشاره کرده است طی نبردهای ماه گذشته برای بازپس‌گیری تکریت از دست نیروهای «حکومت اسلامی»، رسانه‌ها اینگونه نشان می‌دادند که شبه‌نظامیان شیعه -که از حمایت تهران برخوردار هستند- «نبض جریان را در دست دارند».

اما پس از آنکه پیشروی عملیات آنها متوقف شد، حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، شخصا پا به میدان گذاشت و «به وضوح نشان داد که دولت عراق و او به عنوان فرمانده کل قوا، مسئولیت عملیات را بر عهده دارند».

بایدن نقش نخست‌وزیر عراق را که در آستانه دیدار از واشینگتن است، ستوده است.
بایدن نقش نخست‌وزیر عراق را که در آستانه دیدار از واشینگتن است، ستوده است.

وب‌سایت پولتیکو نیز از قول بایدن به تبلیغات ایران و نام برده شدن از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس، نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران، اشاره کرده است؛ و اینکه تهران می‌خواست نشان دهد، قادر است تکریت را بدون کمک آمریکا پس بگیرد و نفوذش را در عراق مستحکم کند.

به گفته معاون باراک اوباما «ناگهان چیزی عوض شد».

نبرد اولیه برای بازپس‌گیری تکریت، بدون حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا، و عمدتا با حضور گروه‌های شبه‌نظامی شیعه آغاز شد.

اما در هفته سوم اسفند ماه نیروهای عراقی ناتوان از مقابله با تاکتیک‌های چریکی گروه حکومت اسلامی، به منظور تجدید قوا، عملیات خود را متوقف کردند.

پیشتر فرمانده شبه‌نظامیان شیعه عراق با انتقاد از کسانی در ارتش آن کشور که خواستار حمایت هوایی نیروهای ائتلاف هستند، نیروهای دولتی را در نبرد برای کنترل تکریت، «کم‌بنیه» توصیف کرده بود.

در نهایت عملیات هوایی آمریکا با درخواست دولت عراق آغاز شد و شبه‌نظامیان حکومت اسلامی از شهر بیرون رانده شدند.

نخست‌وزیر عراق، همراه یک شبه‌نظامی شیعه در تکریت. در آغاز عملیات برای بازپس‌گیری تکریت، نزدیک به ۱۸۰۰۰ شبه نظامی در قالب نیروهای بسیج مردمی و ۳۰۰۰ نفر از نظامیان عراقی حضور داشتند.
نخست‌وزیر عراق، همراه یک شبه‌نظامی شیعه در تکریت. در آغاز عملیات برای بازپس‌گیری تکریت، نزدیک به ۱۸۰۰۰ شبه نظامی در قالب نیروهای بسیج مردمی و ۳۰۰۰ نفر از نظامیان عراقی حضور داشتند.

روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا می‌گوید مقام‌های آن کشور با وجود آنکه اشاره کرده‌اند همکاری مستقیمی با نیروهای شبه‌نظامی شیعه ندارند، اما به طور خصوصی ابراز کرده‌اند که در مورد احتمال افزایش نفوذ ایران در عراق نگران هستند.

به گفته این روزنامه، جو بایدن، در سخنرانی خود، این موضوع را که نفوذ تهران در عراق رو به افزایش است، رد کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌گوید معاون رئیس‌جمهوری آمریکا انتقادها در مورد نقش ایران و نیروهایی که از حمایت آن برخوردار هستند را رد کرده است.

او در عین حال نقش نخست‌وزیر عراق را که در آستانه دیداز از واشینگتن است، ستوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بایدن گفته است «آنها (بغداد) نمی‌خواهند عروسک خیمه‌شب‌بازی در دست هر عروسک‌گردانی در منطقه باشند».

حیدر عبادی، خود، ۱۴ فروردین در پاسخ به پرسشی در مورد کمک‌های ایران به عراق در نبرد علیه «حکومت اسلامی» و «هزینه سیاسی» آن گفت که «هیچ دِینی ندارم به آنها (مقام‌های ایران) ادا کنم».

نخست‌وزیر عراق گفته بود «آنها [ایرانی‌ها] این کار را برای امنیت ملی خودشان انجام می‌دهند. داعش تهدید بزرگی برای ایران هم هست. حتی اگر من الان باعث ناخشنودی ایرانی‌ها بشوم، باز هم به حمایت‌های خودشان از ما ادامه خواهند داد.»

رسانه‌های ایرانی از قول برخی مقام‌های عراقی حضور «شبه‌نظامیان» یا «مستشاران» ایرانی در عراق را تکذیب کرده‌اند. این گزارش‌ها خود پس از آن منتشر شد که هادی عامری، فرمانده نیروهای شبه‌نظامی شیعه در عملیات تکریت، از نقش قاسم سلیمانی برای کمک به آنها سخن گفته بود.

دولت ایران بازپس‌گیری تکریت را به دولت و مردم عراق تبریک گفته و سخنگوی وزارت خارجه این کشور «انسجام و حضور مشترک ارتش و نیروهای مردمی و عشایری عراق اعم از شیعه و سنی» در نبرد تکریت را ستوده است.

XS
SM
MD
LG