لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

پیشروی تازه نیروهای نظامی عراق در بخش غربی موصل


نیروهای عراقی در حال انتقال یکی از مجروحان نبردها هستند
نیروهای عراقی در حال انتقال یکی از مجروحان نبردها هستند

بنا به گفته مقام‌های عراقی، نیروهای نظامی این کشور در تازه‌ترین مرحله از عملیات خود برای بازپس‌گیری موصل، موفق شده‌اند بخشی از مناطق شمال غربی شهر را آزاد کرده و نیز ده‌ها غیرنظامی را به مناطق امن انتقال دهند.

راعد شاکر، یکی از مقام‌های ارشد پلیس فدرال عراق، ۱۶ اردیبهشت ماه اعلام کرد آن‌ها کنترل منطقه الحرمات در شمال‌غربی موصل را در دست گرفته‌اند که به‌معنی پیشروی نیم‌کیلومتری دیگری در غرب موصل است.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

منطقه شرقی موصل چندی‌ست که از تصرف گروه موسوم به حکومت اسلامی آزاد شده، اما آزادسازی کامل شهر وابسته به کنترل مناطق پرازدحام غربی این شهر است.

تازه‌ترین مرحله از عملیات نیروهای عراقی در غرب موصل از ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و یک روز پیش از آزادسازی «الحرمات»، مقام‌های عراقی از کنترل بخش «المشیرفه» خبر داده بودند.

سازمان ملل تخمین زده‌است رقمی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر از غیرنظامیان، همچنان در مناطق تحت کنترل داعش در موصل، به سر می‌برند.

سازمان‌های کمک‌رسانی و امدادی در مورد کاهش ذخایر آب و غذا و دیگر مایحتاج غیرنظامیان در این مناطق و حتی مناطقی که در کنترل نیروهای دولتی عراق قرار دارد، هشدار داده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید در بخشی از موصل نزدیک به شـش ماه است که انتقال آشامیدنی و خوراکی برای غیرنظامیان متوقف شده‌است.

نیروهای عراقی که از ارتش آن کشور، نیروهای ویژه پلیس، پیش‌مرگه‌های کرد و شبه‌نظامیان حامی دولت تشکیل شده، و از حمایت ائتلافی به رهبری آمریکا برخوردار هستند، عملیات بازپس‌گیری موصل را از ۲۶ مهر ماه سال گذشته آغاز کردند.

موصل در جریان پیشروی‌های عمده شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی، در سال‌ ۲۰۱۴ به تصرف این گروه افراطی درآمد.

علاوه بر موصل، شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا در سوریه نیز با حمایت ائتلافی به رهبری واشینگتن در حال نبرد برای آزادسازی رقه هستند.

XS
SM
MD
LG