لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

مذاکرات آمریکا و عراق برای تداوم حضور نیروهای آمریکایی پس از شکست «خلافت اسلامی»


به گزارش آسوشیتدپرس آمریکا در حال حاضر حدود هفت هزار پرسنل نظامی در خاک عراق دارد
به گزارش آسوشیتدپرس آمریکا در حال حاضر حدود هفت هزار پرسنل نظامی در خاک عراق دارد

به گفته مقامات آمریکایی و عراقی حیدر العبادی نخست وزیر عراق با مقامات دولت آمریکا در حال گفتگو است تا پس از پایان عملیات علیه گروه «خلافت اسلامی» حضور نیروهای آمریکایی در عراق ادامه پیدا کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، هر دو مقام عراقی و آمریکایی تاکید کردند که این مذاکرات ادامه دارد و تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است. ولی وجود این گفتگوها نشانگر توافق دو طرف است که برخلاف خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق در سال ۲۰۱۱ تضمین این نکته که پس از شکست شورشیان برای جلوگیری از رشد گروههای شورشی جدید حضور طولانی مدت ارتش آمریکا در عراق ضروری است.

یک مقام آمریکایی در این مورد گفته است:«دو کشور بطور کلی توافق دارند که به نفع هر دو طرف است که حضور نظامیان آمریکایی ادامه یابد و تاجاییکه به یک توافق برمی گردد به نظرم هر دو می دانیم که برای هر دو کشور مفید خواهد بود.»

هر دو مقام آمریکایی و عراقی حاضر نشدند نامشان در این گزارش فاش شود.

مقام آمریکایی افزود، در این مذاکرات که جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا و مقامات عراقی در آن شرکت دارند، در مورد «چگونگی حضور دراز مدت نیروهای آمریکایی در خاک عراق» گفتگو می شود. به گفته او این مذاکرات در مراحل اولیه است و تاکنون «هیچ نکته‌ای قطعیت پیدا نکرده است.»

مقام عراقی نیز گفت نیروهای آمریکایی حداقل در پنج پایگاه موجود نیروهای عراقی در اطراف موصل و در جوار مرز با سوریه مستقر خواهند شد. حضور آنها کماکان بعنوان مستشاران و مشاوران نظامی طبقه بندی خواهد شد تا نیازی به تایید پارلمان عراق نباشد.

او افزود حیدر العبادی در نظر دارد پس از پایان نبرد با گروه «خلافت اسلامی» در موصل و اطراف آن «واحدهای اندکی» از نیروهای ارتش عراق و نظامیان آمریکایی را مستقر کند. به گفته او وظیفه این نیروها تامین امنیت شهر و کمک به روند انتقال قدرت سیاسی به نهادهای محلی در موصل خواهد بود.

مقام آمریکایی تاکید کرد هیچ صحبتی در مورد ایجاد پایگاههای مستقل برای نظامیان آمریکایی در خاک عراق مطرح نشده چون چنین طرحی مستلزم استقرار چندین هزار پرسنل بیشتر خواهد بود. او افزود تعداد نظامیان آمریکایی که در عراق باقی خواهند ماند حدود چندین هزار نفر يعنی در حد فعلی و یا کمی بیشتر خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می کند که آمریکا در حال حاضر حدود هفت هزار پرسنل نظامی در خاک عراق دارد. البته حضور بسیاری از این نیروها بطور علنی اعلام و یا پذیرفته نشده چون در قالب ماموریت‌های موقت و یا طبق قراردادها و مقررات شخصی ویژه‌ای اعزام شده اند. این نیروها شامل کادر آموزش پرسنل ارتش عراق، واحدهای هماهنگ کننده حملات هوایی با عملیات زمینی و نیروهای ویژه‌ای هستند که معمولا در خطوط مقدم جبهه فعال هستند.

خبر مذاکرات بین مقامهای آمریکایی و عراق در زمانی منتشر می شود که به نظر می رسد نیروهای عراقی برای بیرون راندن پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» از آخرین مناطق تحت کنترل خود در محلات غرب شهر موصل با مشکل روبرو هستند.

چنین توافقی نشان می دهد که مبارزه با گروه «خلافت اسلامی» باری دیگر حضور نظامی آمریکا و نقش این کشور در تحولات عراق را فعال تر کرده است.

آمریکا در اوج خشونت‌های فرقه‌ای عراق در سال ۲۰۰۷ حدود ۱۷۰ هزار پرسنل نظامی در این کشور داشت. به مرور این تعداد به حدود ۴۰ هزار نفر کاهش یافت و در سال ۲۰۱۱ باقیمانده نظامیان آمریکایی از عراق خارج شدند.

دخالت آمریکا در نبرد علیه گروه «خلافت اسلامی» که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد در ابتدا به عملیات هوایی محدود بود و تعداد اندکی از نظامیان آن کشور در خاک عراق مستقر شدند. ولی از آن زمان به مرور تعداد نظامیان آمریکایی در عراق و نقش آنها در کمک به عملیات نیروهای عراقی برای شکست گروه «خلافت اسلامی» به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

جیم متیس وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به عراق در ماه فوریه گفت:«تصور می کنم که ما مدتها درگیر این نبرد خواهیم بود و در کنار یکدیگر خواهیم ایستاد.»

XS
SM
MD
LG