لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

نخست‌وزیر عراق: نمی‌خواهیم وارد تقابل‌ ایران و عربستان شویم


حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، می‌گوید «نمی‌خواهیم وارد تقابلات منطقه‌ای شویم. و اگر بین ایران و عربستان سعودی تقابلی هست» بغداد دخالتی در آن نخواهد کرد.

آقای عبادی این گفته‌ها را دهم خرداد ماه در مصاحبه‌ای با شبکه ماهواره‌ای «العراقیه» گفته است.

او در این مصاحبه گفته است «عراق، دروازه ایران نیست».

طی ماه‌های گذشته آقای عبادی، در چندین مورد، بر استقلال رای بغداد در مقابل تهران تاکید کرده و در موردی نیز از حضور آشکار قاسم سلیمانی، در نبردها علیه گروم موسوم به «حکومت اسلامی» انتقاد کرده است.

او در میانه فروردین ماه در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی «اشپیگل»، بر اینکه «شاکله دولتش از سوی ایران دیکته نمی‌شود»، تاکید کرده بود. در عین حال به حضور ایران در نبردها علیه شبه‌نظامیام افراطی سنی‌مذهب، اشاره کرده و گفته بود «آنها [ایرانی‌ها] این کار را برای امنیت ملی خودشان انجام می‌دهند. داعش تهدید بزرگی برای ایران هم هست. حتی اگر من الان باعث ناخشنودی ایرانی‌ها بشوم، باز هم به حمایت‌های خودشان از ما ادامه خواهند داد.»

اندکی بعد طی سخرانی در «مرکز مطالعات امور بین‌المللی و راهبردی» در واشینگتن آمریکا، گفته بود از کمک ایران برای مقابله با «حکومت اسلامی» در عراق استقبال می‌کند، اما حضور آشکار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در میدان‌های نبرد در آن کشور «فکر بدی» بود.

تازه‌ترین سخنان نخست‌وزیر عراق، در حالی بیان شده که با شدت گرفتن نبردها در یمن، از یک سو سرنگونی دولت عبد ربه منصور هادی به دست شورشیان حوثی، و از سوی دیگر حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه آنها، صحبت از در گرفتن «جنگی نیابتی» میان تهران و ریاض را به میان کشیده است.

حوثی‌ها از حمایت مقام‌های ارشد حاکم بر ایران برخوردار هستند و دولت هادی از حمایت عربستان سعودی.

تهران از نبردهای دولت مرکزی عراق علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» حمایت می‌کند. در عین حال شبه‌نظامیان شیعه در آن کشور نیز از حمایت تهران برخوردار هستند.

XS
SM
MD
LG