لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

مقتدی صدر گروگان‌گیری کارگران ترک در بغداد را محکوم کرد


مقتدی صدر
مقتدی صدر

مقتدی صدر رهبر گروه شیعه صدر عراق، یکشنبه بیست‌ودوم شهریور ماه در پیامی، ربودن ۱۸ کارگر ترک در بغداد را که هفته گذشته روی داد محکوم و تاکید کرد که آماده است با دولت برای آزادی آن‌ها همکاری کند.

پیام مقتدی صدر یک روز پس از بیانیه آیت‌الله علی سیستانی مرجع سرشناس شیعیان عراق صادر می‌شود که در آن خواستار آزادی گروگان‌های ترک شده بود.

این کارگران در یک پروژه ساختمان‌سازی در شهرک شیعه نشین صدر عراق کار می‌کردند که توسط افراد مسلح نقاب پوش، ربوده شدند.

مقتدی صدر نفوذ زیادی میان ده‌ها هزار تن از پیروانش دارد. شبه‌نظامیان تحت امر او زمانی مناطق وسیعی از بغداد پایتخت عراق را به کنترل خود در آورده بودند. آن‌ها همچنین در دفاع از بغداد در برابر شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) مشارکت می‌کنند.

در یک سال گذشته و در نتیجه مشارکت در جنگ علیه گروه حکومت اسلامی، گروه‌های شبه‌نظامی شیعه از قدرت و نفوذ بیشتری برخوردار شدند.

البته در بغداد گروه‌های تبه‌کار مختلفی وجود دارند که مسلح شده‌اند و اقدام به قتل، آدم‌ربایی و باج خواهی می‌کنند.

صدر در پیامی خطاب به پیروان خود که در سایت‌های مختلف محلی عراق منتشر شد، گفته است: «هر انگیزه سیاسی و مالی یا تنشی پشت سر این آدم‌ربایی است و ربایندگان از هر طرفی باشند، به نام خودم و تمام دوست داران صلح و اسلام می‌خواهم این گروگان‌ها آزاد شوند.»

روز جمعه، فیلمی ویدیویی منتشر شد که ۱۸ کارگر ساختمانی ترک را نشان می‌دهد. تهیه کنندگان این فیلم ویدیویی ترکیه را تهدید می‌کنند در صورت عمل نکردن به خواسته‌ها، منافعش را در سراسر عراق هدف قرار خواهند داد.

این ویدیوی ۳ دقیقه‌ای که در اینترنت منتشر شده است، ۱۸ کارگر ترک را در حالی نشان می‌دهد که روبروی ۵ فرد مسلح نقاب پوش نشسته‌اند. پشت سر نقاب پوشان تابویی قرار داده شده که یک طرف آن شعار معروف شیعیان «لبیک یا حسین» و در طرف دیگر «بریگادهای مرگ» نوشته شده است.

حدود ۱۰ روز پیش، نیروهای امنیتی عراقی دفتر گروه شبه‌نظامی «گردان‌های حزب‌الله عراق» را به ظن دست داشتن این گروه در ربودن کارگران مورد حمله قرار دادند اما این حمله حاصلی نداشت.

در این فیلم ویدیویی هیچکدام از افراد مسلح نقاب‌پوش صحبت نمی‌کنند. اما درخواست‌هایی بر روی صفحه نوشته می‌شوند که عبارتند از: «جلوگیری از عبور جنگجوها از ترکیه به عراق و سوریه، جلوگیری از عبور نفت به سرقت برده شده از اقلیم کردستان به ترکیه و صدور فرمان پایان دادن به محاصره دو روستای کفریا و فوعه توسط گروه جیش الفتح.»

گزارش‌هایی منتشر شده که سازمان‌های امنیتی ترکیه را متهم به چشم‌پوشی در برابر عبور جنگجویان به منظور پیوستن به گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه و عراق، می‌کند. همچنین اقلیم خودمختار کردستان عراق، بخش بزرگی از نفت خود را از راه ترکیه به اروپا می‌رساند.

از سویی دو روستای کفریا و فوعه در استان ادلب، توسط گروه جیش الفتح که ائتلافی از برخی گروه‌های شبه‌نظامی اسلامگرا و غیر اسلامگرا است، به محاصره در آمده‌اند. این دو روستا که در شمال غرب سوریه قرار دارند، شیعه‌نشین هستند.

روز شنبه بیانیه‌ای روی سایت آیت‌الله سیستانی منتشر شد که ربودن کارگران ترک را محکوم کرده و آن را «اقدامی غیراخلاقی» توصیف کرده است.

این بیانیه، این‌گونه اقدام‌ها را باعث «فروپاشی هیبت کشور و تضعیف دولت منتخب» توصیف کرده است.

بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی از دولت و نیروهای سیاسی خواسته، از نیروهای امنیتی برای «جلوگیری از اقدام‌های فرا قانونی» پشتیبانی کنند.

مقتدی صدر از اقدام‌های اصلاحی حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، که طی آن چند مقام بلندپایه لغو شد، بسیاری از مقام‌ها از کار بر کنار شدند و تحقیقات قضایی در اتباط با فساد آغاز شد، حمایت کرده است. او همچنین از پیروان خود خواسته برای حمایت از این اصلاحات، با تظاهرات مردمی همراه شوند.

XS
SM
MD
LG