لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۹

«حکومت اسلامی» ده‌ها مسیحی سوری به اسارت گرفته شده را به رقه برد


بنا بر گزارش‌ها از سوریه، گروه موسوم به حکومت اسلامی، یک صومعه مسیحیان را در استان حمص نابود کرده و ده‌ها مسیحی به اسارت گرفته شده را به پایگاه اصلی خود در رقه منتقل کرده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید نیروهای حکومت خودخوانده اسلامی، با بولدزر، صومعه‌ای را در شهر «القریتین» نابود کرده‌اند.

این منطقه استراتژیک در حمص، استانی در مرکز سوریه واقع است، که کنترل آن در هفته‌های پیش به دست نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» افتاد.

قریتین در نزدیکی جاده‌ای است که شهر باستانی پالمیرا را به کوه‌های قلمون در مرز با لبنان متصل می‌کند.

این منطقه کوهستانی خود صحنه نبردهایی میان گروه شیعی‌مذهب حزب‌الله لبنان، از گروه‌های متحد با بشار اسد، و «حکومت اسلامی» بوده است.

قریتین و اطراف آن همچنان هدف حملات هوایی نیروهای دولتی قرار می‌گیرند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید افراطیون «حکومت اسلامی» در پی تصرف «پالمیرا» در حال گسترش نفوذ خود در مناطق بیابانی شرق و جنوب استان حمص هستند.

نیروهای دولت سوریه با وجود حملات متداوم هنوز موفق به بازپس‌گیری این منطقه که پیشتر در کنترل خودشان بود، نشده‌اند. منطقه‌ای که در عین حال دربرگیرنده یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی آن کشور نیز هست.

سازمان دیدبان حقوق بشر پیشتر گزارش داده بود که اسلام‌گرایان دست‌کم ۲۳۰ نفر، از جمله ده‌ها شهروند مسیحی را در قریتین به اسارت گرفته‌اند.

به گفته این گروه ناظر در ۲۹ مرداد ماه، از میان کسانی که به اسارت گرفته شده‌اند، ۴۸ نفر رها شده و ۱۱۰ نفر به مرکز اصلی گروه، یعنی رقه، برده شده‌اند.

در عین حال از وضعیت دست‌کم ۷۰ نفر دیگر خبر یا گزارشی در دست نیست.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در میان آن ۷۰ نفر، ۴۵ تن زن و ۱۹ تن کودک بودند و برخی در فهرست «تعقیب» گروه حکومت خودخوانده اسلامی قرار داشتند.

گروه حکومت اسلامی سابقه‌ای طولانی در کشتن گروه‌های مذهبی غیر سنی و سنی‌مذهب‌های مخالف خود دارد.

XS
SM
MD
LG