لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۸

«حکومت اسلامی» باستان‌شناس ۸۲ ساله را گردن زد


یک مقام سوری روز سه‌شنبه، ۲۷ مردادماه، خبر داد که گروه حکومت اسلامی یک باستان‌شناس ۸۲ ساله اهل سوریه را در شهر باستانی پالمیرا یا تدمر گردن زده است. گروه جنازه این فرد را نیز از ستونی در میدان اصلی شهر آویخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از مدیر امور باستانی و میراث فرهنگی سوریه، اعضای گروه حکومت اسلامی یا داعش روز سه‌شنبه این باستان‌شناس کهنه‌کار سوری به نام خالد اسد را اعدام کرده‌اند.

مامون عبدالکریم، مدیر میراث فرهنگی سوریه، این خبر را به نقل از خانواده این باستان‌شناس اعلام کرده است که بیش از ۵۰ سال مسئولیت حفاظت از آثار باستانی شهر پالمیرا را بر عهده داشت.

شهر باستانی پالمیرا یا تدمر که بیشتر آثار و خرابه‌های آن به عهد روم باستان بازمی‌گردد در ماه مه گذشته، اواخر بهار، به دست گروه حکومت اسلامی افتاد و این واهمه را ایجاد کرد که به دست اعضای گروه داعش تخریب شود.

در همین زمینه اواخر خردادماه گذشته سازمان ناظر حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است خبر داد که نیروهای حکومت خودخوانده اسلامی در حال مین‌گذاری در منطقه باستانی پالمیرا در سوریه هستند؛ اما هرگز مشخص نشد که هدف آنها از این کار چه بوده است.

با این همه خبرگزاری رویترز در گزارش روز چهارشنبه خود می‌گوید که این گروه هنوز به آثار باستانی این شهر آسیب جدی نرسانده است.

داعشی‌ها در ماه ژوئن گذشته دو مکان مذهبی در پالمیرا را منفجر کردند که به گفته متخصصان از جمله آثار باستانی رومی این شهر نبود.

به گفته مامون عبدالکریم، خالد اسد ۸۲ ساله که چندین مقاله پژوهشی‌اش در نشریات بین‌المللی به چاپ رسیده است بیش از یک ماه بود که در اسارت گروه داعش به سر می‌برد.

به گفته این مقام سوری، جسد این باستان‌شناس سرشناس هم‌چنان از ستونی در میدان اصلی شهر دو هزار ساله پالمیرا آویزان است.

فعالیت‌ گروه حکومت اسلامی در سوریه در حالی ادامه دارد که روز دوشنبه ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه داعش ۲۰ حمله هوایی علیه این گروه در دو کشور عراق و سوریه انجام داد.

سازمان فرهنگی و هنری یونسکو زیرمجموعه سازمان ملل در تیرماه گذشته هشدار داد که گروه حکومت اسلامی برای تامین بودجه خود در حال غارت آثار باستانی عراق و سوریه در مقیاس وسیع است.

ایرینا بوکووا، مدیر آژانس فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، روز پنج‌شنبه، ۱۱ تیرماه، در لندن هشدار داد که اعضای گروه حکومت اسلامی یا داعش آثار و گنجینه‌های باستانی عراق و سوریه را به واسطه‌ها می‌فروشند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره به نقل از خانم بوکووا، در حال حاضر یک‌پنجم از ده هزار مکان باستانی و فرهنگی عراق که در جهان به رسمیت شناخته شده‌اند تحت کنترل گروه داعش است.

XS
SM
MD
LG