لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

امام جمعه اصفهان: مخالفان نظارت استصوابی بچه‌ هستند


یوسف طباطبایی‌نژاد
یوسف طباطبایی‌نژاد

یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان می‌گوید مخالفان نظارت استصوابی شورای نگهبان «بچه‌های ریش‌داری هستند که هنوز بزرگ نشده‌اند» و نباید «گول» ردصلاحیت‌شده‌هایی که می‌گویند «اصل بر برائت است» را خورد.

به گزارش وب‌سایت محلی «صاحب‌نیوز»، آقای طباطبایی‌نژاد این اظهارات را در نماز جمعه نهم بهمن‌ماه شهر اصفهان بیان کرده است.

وی گفته عده‌ای که از اول انقلاب با نظارت استصوابی مخالف بودند «هنوز هم بزرگ نشده‌اند. بچه‌های‌ ریش‌داری هستند که با نظارت استصوابی مخالفت می‌کنند.»

بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی، نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و همه پرسی در ایران بر عهده شورای نگهبان است.

موضوع نظارت استصوابی این شورا که سال‌هاست به موضوع اختلاف میان موافقان و مخالفان آن تبدیل شده، برای نخستین بار در سال ۱۳۷۰ و پس از آنکه غلامرضا رضوانی، رئیس هیأت مرکزی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات، برای نخستین بار نظر تفسیری شورای نگهبان را درباره این اصل پرسید، مطرح شد.

محمد محمدی گیلانی، دبیر وقت شورای نگهبان در پاسخ اعلام کرد که «نظارت مذکور در اصل ۹۹ قانون اساسی استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود.»

امام جمعه اصفهان نیز با تائید شیوه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات گفته که «وظیفه مهندس ناظر یک ساختمان نظارت بر درستی اجرای ساخت بنا است نه اینکه فقط از مشکلات آگاهی داشته باشد ولی هیچ عکس‌العملی از خود نشان ندهد.»

وی نظر شماری از مخالفان نظارت استصوابی مبنی بر این که «شورای نگهبان فقط باید آگاهی داشته باشد اما وارد اجرا» نشود را «بچگانه» خوانده است.

نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در استان اصفهان در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه گفته عده‌ای از موضوع «برائت» و «عدم احراز» صلاحیت «سوء استفاده» می‌کنند.

به گفته وی «مسئله برائت یکی از مسائل تخصصی حوزه است که ساعت‌ها در مورد آن بحث می‌کنیم، اما عده‌ای خارج از حوزه که حتی آن را نمی‌فهمند آن را به کار می‌برند.»

امام جمعه اصفهان خطاب به نمازگزاران گفته «گول اصل برائت عنوان شده از زبان برخی را نخورید. اگر کسی که احراز صلاحیت نشده را تائید کنیم و بعدا معلوم شود آدم نادرستی است این خیانت به جامعه است.»

وی همچنین نسبت به هرگونه «توهین» یا «تضعیف» فقهای شورای نگهبان در نطق‌ها و مصاحبه‌ها هشدار داده است.

ردصلاحیت‌های گسترده نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از سوی هیئت‌های نظارت شورای نگهبان، بار دیگر موضوع نظارت استصوابی را در فضای سیاسی کشور مطرح کرده است.

مخالفان، نظارت استصوابی را «بدعت» می‌دانند و هواداران شورای نگهبان می‌گویند قانونی‌ست.

علی خامنه‌ای نیز اواخر دی‌ماه در یک سخنرانی در جمع مسئولان برگزاری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با حمایت از اقدامات شورای نگهبان گفت که «در هیچ‌جای دنیا کسی که اصل نظام کشور را قبول ندارد به مراکز تصمیم‌گیری راه نمی‌دهند».

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، دهم‌ بهمن‌ماه با اشاره به موضوع بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات از سوی شورای نگهبان گفته است، باید از مایوس شدن مردم جلوگیری کرد تا در انتحابات شرکت کنند.

XS
SM
MD
LG