لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

نتانیاهو ایران را به «حملات روز‌افزون سایبری» به اسرائیل متهم کرد


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نوزدهم خرداد ماه ایران را متهم کرد که علیه اسرائیل حملات سایبری «روزافزونی» ترتیب داده است.

به گفته نخست وزیر اسرائیل در یک جلسه مطبوعاتی در تل‌آویو، هدف این حملات که اخیرا «افزایش» داشته است «ساز و کار خدمات ضروری» در آن کشور بوده است.

نتانیاهو در عین حال حزب‌الله لبنان و گروه حماس که بر غزه حاکم است را نیز به انجام این حملات متهم کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید نخست وزیر اسرائیل در مورد جزئیات این حملات سایبری چیزی نگفت ولی گفته است خدماتی مانند آب، برق و وب‌سایت‌های بانکی هدف این «حملات سایبری» بوده‌اند.

او گفته است «تنها در مورد بخشی از این حملات بی‌وقفه می‌شنوید چون ما بیشتر آنها را خنثی کرده‌ایم».

دولت ایران هنوز در مورد این گفته‌های نخست وزیر اسرائیل واکنشی نشان نداده است.

ایران از یک سو و کشورهایی مانند آمریکا و اخیرا اسرائیل از سویی دیگر همدیگر را به حملات سایبری متهم کرده‌اند.

حمله بدافزاری به نام «استاکس‌نت» یکی از خبرسازترین حملات سایبری سال‌های گذشته است که در سال ۲۰۱۰ میلادی شناسایی شد. استاکس‌نت به تاسیسات اتمی ایران حمله گسترده‌ای کرد و گزارش‌ها از دست داشتن آمریکا و اسرائیل در این حملات حکایت داشتند. با این حال آمریکا و اسرائیل تاکنون حملات سایبری و خراب‌کاری در برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تایید نکرده‌اند.

البته طی این مدت ویروس‌ها و بدافزارهای به جز استاکس‌نت نیز مانند دوکو، فلیم و گائوس به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه حمله کرده‌اند.

از سوی دیگر ایران نیز پیشتر به حمله‌های سایبری متهم شده بود. سال گذشته خبرهایی از جمله در مورد حمله گسترده سایبری به «آرام‌کو» در آمریکا منتشر شده بود که بنا به گزارشی در نیویورک‌تایمز «مقامات امنیتی ایالات متحده در ماه اکتبر گذشته تا حد زیادی قانع شدند این حمله سایبری از سوی ایران انجام شده است» و «آنها این حمله را به آغاز جنگ در سایه میان ایران و ایالات متحده تعبیر کردند».

حملات و خرابکاری‌های سایبری به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های سیاستمداران در کشورهای گوناگون تبدیل شده است و در برخی از گفت‌وگوهای مقام‌های ارشد سیاسی، از آن بارها سخن به میان رفته است.

در تازه‌ترین دیدار باراک اوباما و شی جین‌پینگ، روسای جمهوری آمریکا و چین، حملات سایبری یکی از مهم‌ترین بخش از گفت‌وگوهای دو قدرت بزرگ جهانی بود.
XS
SM
MD
LG