لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

حماس از سرنوشت سرباز اسرائیلی ابراز بی‌خبری کرد


گروه حماس می‌گوید از سرنوشت سرباز اسرائیلی که تل‌آویو می‌گوید به اسارت شبه‌نظامیان فلسطینی درآمده، و رئیس‌جمهوری آمریکا و دبیر کل سازمان ملل خواستار آزادی فوریش شده‌اند، بی‌خبر است و او احتمالا کشته شده است.

شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای که بامداد شنبه، ۱۱ مرداد، منتشر کرد اعلام کرد تماسش با گروهی که عملیاتی را علیه گروهی از سربازهای اسرائیلی در جنوب غزه انجام داده، قطع شده است.

به گفته این گروه احتمالا تمامی افرادی که در عملیات شرکت کرده‌اند، اگر سرباز اسرائیلی هم همراه آنها بوده، در بمباران و حملات ارتش اسرائیل کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در حمله‌ای از طریق تونل‌های حفر شده از غزه به اسرائیل، دو سرباز آن کشته شده و شبه‌نظامیان یک سرباز دیگر به نام هادار گولدین را با خود برده‌اند.

این موضوع در نخستین دقایق آتش‌بسی که قرار بود ۷۲ ساعت به طول بیانجامد، رخ داد و نهایتا پایانی سریع بر ترک نبردها بود.

حماس از طرف خودش اسرائیل را متهم کرده که با حملات موشکی در جنوب غزه، آتش‌بس را نقض کرده است.

این نگرانی وجود دارد که در صورت «اسارت» این سرباز اسرائیلی به دست گروه‌های شبه‌نظامی در غزه، بحران میان آن منطقه و اسرائیل شدت بیشتری به خود بگیرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار آزادی بی‌قید و شرط و فوری این سرباز شده بود.

دبيرکل سازمان ملل متحد و وزير خارجه بريتانيا نيز روز جمعه از حماس به‌خاطر «نقض آتش‌بس» انتقاد کرده و خواستند تا «افسر ربوده شده» اسرائيلی آزاد شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال می‌گوید تا زمانی که حماس نشان ندهد که جدا می‌خواهد سلاح زمین بگذارد، «بسیار سخت» خواهد بود تا آتش‌بسی دیگر در غزه برقرار کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرده ولی طی روزهای گذشته نگرانی خود را از کشته شدن غیرنظامیان در غزه نیز بیان کرده است.

مقام‌های آمریکایی اقدام اسرائیل در حمله به مدرسه-پناهگاه سازمان ملل را نیز محکوم کرده بودند.

اما با رخدادهای روز جمعه، حمله شبه‌نظامیان فلسطینی و نقض آتش‌بس، لبه تیز انتقادها متوجه حماس شده است.

جان کری، وزير خارجه آمريکا، روز جمعه اقدامات حماس را «دلهره‌آور» ناميد و گفت اسرائيل حق دارد که با تونل‌هايی که از غزه حفر شده است، مقابله کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز می‌گوید اسرائیل می‌تواند این تونل‌ها را بدون هدف قرار دادن مناطق پرجمعیت نابود کند.

شمار کشته‌شدگان فلسطینی که اغلب آنها غیرنظامی هستند، در بحرانی که وارد چهارمین هفته خود شده، به ۱۵۰۰ نفر رسیده است. ۶۱ سرباز اسرائیلی نیز طی عمیلات هفته‌های گذشته کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG