لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴
از راست پنس و کین
از راست پنس و کین

روند مناظره تیم کین و مایک پنس، معاونان کلینتون و ترامپ

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و تیم کین، معاون هیلاری کلینتون، رقیبان اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تنها مناظره رو در روی خود را، در پیوند با انتخابات هشتم نوامبر، انجام دادند.

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و تیم کین، معاون هیلاری کلینتون، رقیبان اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تنها مناظره رو در روی خود را، در پیوند با انتخابات هشتم نوامبر، انجام دادند.

آقای پنس، ۵۷ ساله، فرماندار ایالت ایندیانا و آقای کین، ۵۸ ساله، سناتور ویرجینیا است.

هر دو طرف مذاکره تلاش اصلی خود را متمرکز بر دفاع از رقیبان اصلی انتخابات و شایستگی آن‌ها برای هدایت ایالت متحده و نیز انتقاد از دیگری کرده‌اند.

این مناظره در دانشگاه «لانگ‌وود» در «فارم‌ویل»، ایالت ویرجینیا، انجام شد. روش پرسش‌ها کم و بیش شبیه مناظره نخست انتخابات ریاست‌جمهوری‌ میان کلینتون و ترامپ بود، هر چند دو طرف بارها مذاکره را از پرسش‌های اصلی دور کردند.

این مناظره ۹۰ دقیقه طول کشید؛ مجری مناظره خانم الین کیهانو، نخستین مجری آسیایی‌تبار مناظره‌ای از این دست بود.

مناظره معاونان کلینتون و ترامپ تمام می‌شود. کین و پنس به طرف تماشاچیان و حاضران می‌روند و با اعضای خانواده‌شان لحظاتی در کنار هم جمع می‌شوند و خوش‌وبش می‌کنند.

کین و پنس در مورد روز پس از انتخابات صحبت می‌کنند و از اینکه چگونه جامعه قطبی‌شده آمریکا را بار دیگر حول ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا که از ژانویه پیش‌رو به کاخ سفید خواهد رفت، متحد خواهند کرد.

کین: ما معتقد هستیم زنان آمریکایی باید خودشان در مورد بچه‌دار شدن تصمیم بگیرند. ارزش‌ها مهم هستند. اما دولت نمی‌تواند زنان را به خاطر تصمیم‌گیری شخصی در این مورد و در مورد سقط جنین مجازات کرد.

پنس: ترامپ چنین قصدی ندارد... او نمی‌خواد زنان را به خاطر تصمیم سخت سقط جنین مجازات کند. مردم باید بفهمند که ملت ما مولد «فرهنگ زندگی» است.

کین: زنان باید خودشان تصمیم بگیرند. چرا ترامپ به زنان و تصمیم خود آن‌ها ، اعتقاد و اعتمادی ندارد؟

پنس: چون جامعه در این مورد قضاوت می‌کند.

کین در مورد کره شمالی: باید با تحریم‌ها، کمک چین، مسئله را حل کرد. در عین حال کلینتون از مسئله حقوق بشر در چین انتقاد می‌کند. ترامپ در چین پول دارد.

کین: بنیاد کلینتون یک سازمان خیریه بزرگ است که به صدها هزار نفر کمک می‌کند.

او از فعالیت‌های این بنیاد دفاع می‌کند. و صحبت را به سازمان و بنیاد ترامپ می‌کشاند و از آن انتقاد می‌کند.

دو طرف از موضوع اصلی گفت‌وگو که در مورد سیاست خارجی، مسائل مربوط به تهدیدهای اتمی، کره شمالی یا توافق ایران بود، دور می‌شوند.

بمب اتمی، خطرات آن، کره شمالی، ایران و ...

پنس: ما باید ارتش را بازسازی کنیم. شبه‌جزیره کره باید خلع سلاح شود...

او موضوع را اندکی بعد به مسئله مالیات و اتهام‌ها در مورد عدم پرداخت مالیات می‌کشاند و در مورد بنیاد کلینتون و حمایت‌های خارجی از آن پرسش‌ها و انتقادهایی را مطرح می‌کند.

پنس: آمریکا قوی‌تر از روسیه است. سیسم روسیه فاسد است.

کین: ترامپ همواره از پوتین ستایش می‌کند.

پنس: این حرف درستی نیست.

پنس: کلینتون گفته اولویت او تنظیم روابط با روسیه است. نتیجه تجاوز به کریمه بود. ایران حامی اصلی تروریسم است و اکنون با روسیه روابط بسیار نزدیک دارد. به خاطر سیاست‌های کلینتون. وقتی ایران، زندانیان آمریکایی را آزاد کرد، ما به آن‌ها باج دادیم.

کین: باید با روسیه مقابله کرد.

کین با یادآوری گفته‌های ترامپ بار دیگر می‌گوید او هوادار پوتین است: ترامپ حتی نمی‌دانست که روسیه به کریمه تجاوز کرده‌است.

پنس: کلینتون دائما از موضوع ایران و توافق اتمی صحبت می‌کند و اینکه جهان امن‌تر شده. اما این توافق ضامن [امنیت نیست].

بیشتر

XS
SM
MD
LG