لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

کری و لاوروف رو در رو درباره اوکراین گفت‌وگو می‌کنند


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف، همتای روس او، روز یک‌شنبه با یکدیگر دیدار می‌کنند تا درباره اوکراین و بحران پیش‌آمده پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، گفت‌وگو کنند.

این دیدار قرار است عصر دهم فروردین ماه در پاریس، فرانسه، صورت گیرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به خبرنگاران گفته است این دیدار برای بحث در مورد واکنش به «سند کاری» پیشنهادی آمریکا صورت می‌گیرد.

دیدار پاریس پس از آن اعلام می‌شود که رئیسان‌جمهوری آمریکا و روسیه روز جمعه طی تماسی تلفنی در مورد اوکراین گفت‌وگو کردند.

پس از این گفت‌وگوی تلفنی که رویترز آن را «نشانه‌ای از آمادگی مسکو برای کاهش تنش‌ها با واشینگتن» عنوان کرده است، قرار شد تا وزیران خارجه دو کشور نیز «به زودی» دیدار کنند.

طی تماس میان اوباما و پوتین، رئیس‌جمهوری آمریکا از روسیه خواست تا نیروهای نظامی خود را از مرز اوکراین عقب بکشد و به بدتر شدن بحران در اوکراین دامن نزند.

رئیس‌جمهوری روسیه نیز -بنا بر آنچه کرملین می‌گوید- خواست تا برخی پیشنهادهای بین‌المللی برای ثبات بخشیدن به اوضاع، آزموده شوند.

سرگئی لاوروف پیش از این دیدار در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفته است کشور او «مطلقا قصد و سودی از پیش‌روی در خاک اوکراین ندارد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه او در این مصاحبه گفته است روسیه و غرب در مورد تنش پیش‌آمده «در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند».

او در عین حال افزوده است که کی‌یف باید کشوری بی‌طرف -برای نمونه در مورد ناتو- باقی بماند. لاوروف بر خواست مسکو در مورد فدرالیزه شدن اوکراین نیز تاکید کرده است.

رسانه‌ها عمدتا از تماس‌ها و دیدار برنامه‌ریزی‌شده به عنوان تلاش برای «کاهش بحران» پیرامون اوکراین یاد کرده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین

در حالی‌که تازه‌ترین اقدامات دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین در جریان است، در خود آن کشور نیز در صحنه رقابت‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو تغییراتی رخ می‌دهد.

بنا بر تازه‌ترین گزارش‌ها، ویتالی کلیچکو از چهره‌های سرشناس معترضان، رهبر حزب «ئودار» و قهرمان مشت‌زنی سنگین‌وزن جهان، با حمایت از نامزدی پترو پوروشنکو، از رقابت در انتخابات انصراف داده است.

او در عین حال خواسته است تا همه به معرفی «یک نامزد نیروهای دمکراتیک» روی آورند.

در سوی دیگر یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراین، که در زمان اعتراضات از زندان آزاد شد نیز خود را برای انتخابات آماده می‌کند.

حمایت کلیچکو از آقای پوروشنکو، در مقابل این نامزدی و برای کاهش بخت خانم تیموشنکو ارزیابی شده است.

پترو پوروشنکو از بازرگانان ثروت‌مند اوکراین، کسی است که در زمان اعتراضات موسوم به «انقلاب نارنجی» از رهبران آن به شمار می‌رفت و از آن حمایت مادی نیز می‌کرد.

از سوی «حزب مناطق» میخائیل دوبکین، نامزد انتخابات پیش‌رو شده است. او نامزد حزبی می‌شود که ویکتور یانوکوویچ -کسی که اعتراضات ماه‌های گذشته علیه او برپا شد- از طرف آن پیروز انتخابات شده بود.

اولگ تیاگنیبوک، رئیس حزب ملی‌گرای اوکراین نیز شرکت خود در انتخابات را اعلام کرده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین قرار است روز ۲۵ ماه مه، دو ماه دیگر، برگزار شود.
XS
SM
MD
LG