لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

کری خطاب به دمشق: این بازی نیست


جای کری (چپ) سرگئی لاوروف (راست)
جای کری (چپ) سرگئی لاوروف (راست)
جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روس او، برای بررسی نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمایی حکومت سوریه، روز پنج‌شنبه ۲۱ شهریور در ژنو روند گفت‌وگوهایی تازه را آغاز کردند.

ساعتی پیش از دیدار آنها جان کری خطاب به حکومت سوریه گفت آنچه آمریکا انجام می‌دهد بازی نیست.

گفت‌وگویی که از قبل برنامه‌ریزی شده بود، عملا در پی آن صورت می‌گیرد که مسکو پیشنهادی برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه ارائه کرد؛ آنچه با استقبال دمشق روبه‌رو شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز از کنگره آن کشور خواست تا فعلا رای‌گیری برای انجام اقدام نظامی در سوریه را متوقف کند تا بار دیگر بختی به دیپلماسی برای حل بحران سوریه دهد.

وزیران خارجه آمریکا و روسیه، پس از دیدار خود تاکید کردند که موضوع سلاح‌های شیمیایی حکومت سوریه باید در اسرع وقت حل شود.

جان کری پیش از آن خطاب به دمشق گفته بود اقدام نظامی در نهایت هنوز گزینه‌ای‌ست که می‌تواند علیه حکومت بشار اسد به کار گرفته شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی روز چهارشنبه (به زمان ایران) خود همچنان بر آماده‌باش نظامی نیروهای نظامی آن کشور در اطراف سوریه تاکید کرده بود.

البته وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است که دیپلماسی جلوی اقدام نظامی احتمالی آمریکا را بگیرد.

وزیر خارجه روسیه نیز گفته است نابودی سلاح‌های شیمیایی حکومت بشار اسد دلیلی برای حمله نظامی (آمریکا) به آن کشور باقی نمی‌گذارد.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در تازه‌ترین واکنش خود گفته است «دمشق يک ماه پس از پيوستن به معاهده منع توليد سلاح‌های شيميايی اطلاعات مربوط به زرادخانه خود را به سازمان ملل ارائه می‌کند».

سوریه روز پنج‌شنبه مدارک خود را برای پیوستن به پیمان جهانی جلوگیری از جنگ‌افزارهای شیمیایی، به سازمان ملل فرستاد.

جان کری در ژنو گفته است «تحویل سلاح‌های سوریه نمی‌تواند ۳۰ روز به درازا بکشد».

باراک اوباما، روز پنجشنبه ابراز اميدواری کرد که گفت‌وگوهای ميان دو وزير خارجه به «نتايج مشخصی» منجر شود.

او پيش از نشست کابينه خود به خبرنگاران گفت: «من اميدوارم که مذاکرات جان کری با سرگئی لاوروف و ديگر بازيگران اين قضيه، نتايج مشخصی در بر داشته باشد و می‌دانم که کار بر روی اين طرح ظرف چند روز آينده تا چه اندازه سخت خواهد بود».

جنگ داخلی سوریه دو سال و نیم است که ادامه دارد و بیش از صدهزار قربانی برجای گذاشته و یک‌سوم جمعیت آن کشور را آواره کرده است.

این بحران با حمله شیمیایی روز ۳۰ مرداد به حومه دمشق ابعاد تازه‌ای گرفت و با تهدید آمریکا به دست زدن به اقدامی نظامی وارد مرحله تازه‌ای شده است.

آمریکا می‌گوید مدارک نشان می‌دهند که این حمله به دست حکومت اسد انجام شده است. روسیه و ایران، هم‌پیمانان دمشق و خود حکومت سوریه این حمله را به مخالفان نسبت داده‌اند.
XS
SM
MD
LG