لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

اوباما: از کنگره خواستم فعلا در مورد سوریه رای‌گیری نکند


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی عمومی خود در روز چهارشنبه (به زمان ایران)، در مورد سوریه، گفت فعلا از کنگره خواسته است تا رای‌گیری در مورد اقدام نظامی در آن کشور را متوقف کند.

این موضوع پس از آن مطرح می‌شود که روسیه با پیشنهادی که با استقبال دمشق روبه‌رو شده، خواسته است تا سلاح‌های شیمیایی سوریه به نظارت بین‌المللی درآیند.

باراک اوباما می‌گوید در کنار آنکه دولت به پیدا کردن راه‌حلی دیپلماتیک ادامه می‌دهد، اما تهدید و آماده‌باش نظامی برای فشار بر بشار اسد و نیز نتیجه دادن راه حل سیاسی لازم است.

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که در کنار رئیس‌جمهوری روسیه برای پیدا کردن راه‌حلی دیپلماتیک تلاش می‌کند.

او گفت هنوز زود است تا مطمئن بود که پیشنهاد مسکو می‌تواند بر یک اقدام نظامی پیشی گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما در این سخنرانی عمومی هم‌چنین با اشاره به جنگ‌افزار شیمیایی گفت که «اگر جنگ از مرزهای سوریه بگذرد این سلاح‌ها می‌توانند تهدیدی برای هم‌پیمانان ما چون ترکیه، اردن، و اسرائیل باشد.»

وی هم‌چنین افزود: «قصور در برابر جلوگیری از استفاده سلاح‌های شیمیایی، ممنوعیت‌های موجود علیه استفاده از دیگر سلاح‌های کشتار جمعی را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود ایران که هم‌پیمان بشار اسد جسارت بیشتری پیدا کند.»

وی در ادامه افزود: «و ایران همان کشوری است که باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد با ساخت سلاح هسته‌ای قوانین بین‌المللی را زیر پا بگذارد یا این‌که مسیر مسالمت‌آمیزتری را در پیش بگیرد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه به نارضایتی عمومی در آمریکا از احتمال وقوع یک جنگ دیگر (پس از عراق و افغانستان) اشاره کرد و بار دیگر تاکید کرد که (در صورت حمله احتمالی) نیروی زمینی به آن کشور نخواهد فرستاد. در عین حال تاکید کرد که ترجیح می‌دهد به جنگی پایان دهد به جای آنکه جنگ نویی را آغاز کند.

اوباما در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت طی بیش از دو سال گذشته که این بحران شروع شده است، آمریکا و هم‌پیمانان آن کشور تلاش کرده‌اند تا به آن پایان دهند. ولی آمریکا نمی‌توانست وارد جنگ داخلی کشور دیگری شود؛ اوضاع اما در حمله روز اول ماه اوت (حمله شیمیایی به حومه دمشق) عوض شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر حکومت بشار اسد را مسئول حملات شیمیایی دانست.

اوباما تاکید کرد که نباید استفاده از سلاح شیمیایی را در جهان پذیرفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت آن کشور پلیس جهان نیست، اما سلاح شیمیایی تهدیدی برای امنیتش است. او در عین حال تاکید کرد که اگر ایالات متحده اقدامی در این مورد نکند، جنگ‌افزارهای شیمیایی بار دیگر استفاده خواهند شد و قوانین بین‌المللی بار دیگر نقض می‌شوند.

بحران سوریه با حمله سی‌ام مرداد ماه در حومه دمشق شدت بیشتری گرفت. زمانی‌که بازرسان سازمان ملل متحد مشغول تحقیق در مورد حملات شیمیایی در سوریه بودند، مخالفان بشار اسد فیلم‌ها و تصاویری را پخش کردند، که به گفته آنها نشان از «حمله گسترده شیمیایی حکومت سوریه» به غیرنظامیان داشت.

این موضوع با واکنش‌های گسترده غرب روبه‌رو شد. در این میان آمریکا نیز انگشت اتهام را به سوی دمشق گرفت و حکومت بشار اسد را مسئول این حمله دانست. باراک اوباما در پی آن از کنگره آن کشور خواست تا موافقت نهایی خود را با طرح یک حمله محدود به حکومت سوریه اعلام کند.

بنا بر آمار این حمله احتمالی تا روز سخنرانی باراک اوباما از اقبال همگانی در ایالات متحده برخوردار نبود و به گزارش رادیو ان‌پی‌آر در آمریکا، ۶۰ درصد شهروندان آن کشور مخالف آن هستند.

روز دوشنبه مسکو طرحی را ارائه کرد که سلاح‌های شیمیایی سوریه زیر نظارت جهانی قرار گیرند؛ طرحی که سوریه از آن حمایت کرده است و باراک اوباما، آن را بالقوه مثبت نامید.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین، اعلام کرد دولت آن کشور حاضر است مکان نگهداری سلاح‌های شیمیایی خود را به سازمان ملل و کشورهای دیگر نشان داده و تولید آنها را متوقف کند.

اوباما روز سه‌شنبه در دیدار با سناتورهای آن کشور نیز گفته بود که راه‌حلی دیپلماتیک را برای سوریه جست‌وجو می‌کند، اما از کنگره می‌خواهد تا با اقدامی نظامی به عنوان یک تهدید موافقت کند.

علاوه بر سوریه، ایران، دیگر هم‌پیمان دمشق نیز از طرح نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های سوریه حمایت کرده است.
XS
SM
MD
LG