لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

کری: مذاکرات سوریه همین ماه و در نیویورک ادامه می‌یابد


کودک آواره سوری در ادلب
کودک آواره سوری در ادلب

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید مذاکرات قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه برای یافتن راه‌حل برون‌رفت از بحران سوریه، در ماه جاری میلادی و در نیویورک ادامه پیدا خواهد کرد.

جان کری، ۱۴ آذر ماه، طی یک سخنرانی در موسسه بروکینگز در واشینگتن، گفت «دولت‌های دخیل [در مذاکرات] همین ماه دیدار خواهند کرد تا روند گفت‌وگوها رو به جلو ادامه پیدا کند».

هدف اصلی، به گفته وزیر خارجه آمریکا، ایجاد مراحل گذار سیاسی در سوریه است.

آقای کری می‌گوید گذاری سیاسی بنا دارد به سوریه‌ای متحد بیانجامد که رهبر آینده‌اش را خود، در انتخاباتی با استانداردهای عالی بین‌المللی و تحت حمایت و نظارت سازمان ملل برگزیند.

قدرت‌های جهانی، آمریکا و سوریه و کشورهای منطقه‌ای مانند ایران، ترکیه یا عربستان سعودی، دور تازه‌ای از مذاکرات را آغاز کرده‌اند که هدف از آن در نهایت پایان دادن به بحران سوریه و گذاری صلح‌آمیز و سیاسی عنوان شده است.

روسیه و ایران از حامیان بشار اسد به شمار می‌روند در حالی‌که کشورهایی مانند ترکیه و عربستان در کنار آمریکا یا فرانسه از مخالفان دولت اسد هستند.

یکی از موارد اختلاف‌بر‌انگیز میان کشورها، نقش و آینده بشار اسد در سازوکار قدرت است.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل، روز شنبه، بار دیگر تاکید کرد بشار اسد «خط قرمز» ایران است.

سرنگونی جنگنده روسیه به دست ارتش ترکیه، عضو پیمان «ناتو» و ایجاد تنش‌های کم‌سابقه میان آنکارا و مسکو، اوضاع را پیچیده کرد.
سرنگونی جنگنده روسیه به دست ارتش ترکیه، عضو پیمان «ناتو» و ایجاد تنش‌های کم‌سابقه میان آنکارا و مسکو، اوضاع را پیچیده کرد.

طی هفته‌های گذشته رخدادهای تازه‌ای بر روند مذاکرات تاثیر گذاشته‌اند؛ حملات مرگبار پاریس که گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) مسئولیت آن را برعهده گرفته، سبب شد تا فرانسه تلاش‌هایی را برای ایجاد ائتلافی بزرگ‌تر علیه این گروه، با حضور احتمالی روسیه، آغاز کند.

اما در این میان سرنگونی جنگنده روسیه به دست ارتش ترکیه، عضو پیمان «ناتو» و ایجاد تنش‌های کم‌سابقه میان آنکارا و مسکو، اوضاع را پیچیده کرد.

جان کری می‌گوید حل‌وفصل نگرانی‌های سیاسی در مورد سوریه، به نبردها علیه حکومت خودخوانده اسلامی کمک خواهد کرد.
جان کری می‌گوید حل‌وفصل نگرانی‌های سیاسی در مورد سوریه، به نبردها علیه حکومت خودخوانده اسلامی کمک خواهد کرد.

سازمان ملل متحد می‌گوید تلاش‌هایی را برای ایجاد مذاکراتی میان اسد و گروه‌های مخالف او آغاز کرده است.

کنترل سوریه میان دولت مرکزی، گروهی از شورشیان مورد حمایت غرب، از جمله ارتش آزاد سوریه یا کرده‌های آن کشور، و نیز گروه‌های افراطی مانند «حکومت اسلامی» یا «جبهه‌النصره» و برخی متحدانش، تقسیم شده است.

جان کری در سخنرانی خود در موسسه بروکینگز گفته است حل‌وفصل نگرانی‌های سیاسی در مورد سوریه، به نبردها علیه حکومت خودخوانده اسلامی کمک خواهد کرد. گروهی که بخش وسیعی از سوریه را در کنترل خود دارد و به طور فزاینده‌ای بر نگرانی‌های امنیتی در کشورهای منطقه و کشورهای غربی تاثیر گذاشته است.

XS
SM
MD
LG