لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

ولایتی: ایران با آمریکا بر سر سوریه کنار نخواهد آمد


علی اکبر ولایتی
علی اکبر ولایتی

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل، بشار اسد را «خط قرمز» ایران خواند و اعلام کرد که جمهوری اسلامی با آمریکا بر سر سوریه «کنار نخواهد آمد» و بنا ندارد در «می‌دان جنگ و سیاست پشت بشاراسد را خالی کند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر ولایتی، روز شنبه، ۱۴ آذر، گفت که ایران «به درخواست روسیه» در کنفرانس وین شرکت کرد تا این کشور را «در دفاع از سوریه تنها نگذارد.»

به گفته آقای ولایتی، «به درخواست ایران»، عراق، لبنان و عمان نیز در این کنفرانس شرکت کردند که حضور این کشور‌ها «دیپلماسی مقاومت را قوی‌تر کرد.»

وی ایران را «قدرتمند‌ترین» کشور حاضر در تحولات سوریه خواند و گفت که در سوریه «جنگ کوچک بین المللی اتفاق افتاده که در آن همه قدرتهای جهان حضور دارند.»

ایران از گروههای حزب الله و حماس و سایر گروههای فلسطینی مخالف صلح خاورمیانه و همچنین حکومت سوریه به عنوان «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل نام می‌برد.

آقای ولایتی روز چهارشنبه، ۱۳ آبان، نیز اخبار منتشر شده درباره همکاری ایران با آمریکا در سوریه را «شایعه» خوانده و گفته بود که «ایران هیچ همکاری با آمریکا چه در زمینه سیاسی و چه نظامی، ندارد و نخواهد داشت.»

برخلاف نشست‌های سالهای گذشته، ایران در نشست های مربوط به بررسی بحران سوریه در وین دعوت شده بود.

شرکت کنندگان در نشست وین خواستار آتش بس سراسری سوریه شده‌اند ولی اختلافات آن‌ها بویژه بر سر سرنوشت بشار اسد، رییس جمهور سوریه، در گذار سیاسی آینده این کشور پابرجا مانده است.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل در بخش دیگری از سخنان خود گفت که اقدامات روسیه در سوریه با ایران «هماهنگ» شده است.

وی تاکید کرد: «سردار سلیمانی هم اگر به روسیه سفر کند و با مقامات این کشور تبادل نظر کند، قابل انتظار است. ابعاد قضیه گسترده‌تر از این است و ما پیش بینی نمی‌کنیم که بحران سوریه در کوتاه مدت و میان مدت حل شود.»

آقای ولایتی پیش بینی کرد که «در آینده‌ای نه چندان دور» برخی کشورهای دیگر مانند چین به «محور مقاومت» بپیوندند.

وی اضافه کرد: «به عنوان مثال در یک ایالت بزرگ در شرق چین نیز مسلمانان زندگی می‌کنند که خطر پیوستن آنان به داعش وجود دارد و شاید پس از سوریه کشورهایی مثل چین نیز به محور مقاومت بپیوندند.»

آقای ولایتی روز یکشنبه، ۲۵ مرداد، گفته بود که ایران پس از توافق اتمی وین «توان بیشتری» برای پشتیبانی از «دوستان خود در منطقه» خواهد داشت و «محور مقاومت» در منطقه تقویت خواهد شد.

با این حال به گفته علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام، سردار وحیدی به نمایندگی از ستاد کل نیروهای مسلح «فایل محرمانه مهمی» را در کمیسیون برجام ارائه کرده و ادعاهای مقامات دولت مبنی بر تقویت شدن «بیداری اسلامی» پس از توافق اتمی وین را «بی اساس» خوانده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت که به «مصلحت» منطقه و روسیه و ترکیه است که تنشی میان آن‌ها «افزایش نیافته و کاهش یابد.»

آقای ولایتی در واکنش به گفته‌های رئیس جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که «هر کسی باید اندازه خودش حرف بزند.»

وی درباره اظهارات محسن رضایی نیز گفت که در عکس‌های منتشر شده از سوی مقامات روسیه، «کاملاً مشخص است که صف طویلی از تانکر‌ها و نفت کش‌ها از شمال عراق و سوریه به سمت ترکیه حرکت می‌کند.»

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز جمعه، ۱۳ آذر، گفته بود که جمهوری اسلامی، «اطلاعات» و «فیلم»‌های فروش نفت این گروه «در ترکیه» را در اختیار دارد.

پیش از آن نیز مقامات روسیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و خانواده او را متهم کرده بود که در تجارت نفت قاچاق با گروه «حکومت اسلامی» (داعش) دست دارند.

در همین حال رجب طیب اردوغان گفته که به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نسبت به اتهام زنی رسانه های ایرانی به خانواده او درباره تجارت نفت قاچاق با داعش هشدار داده است.

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اما آقای اردوغان را به «رعایت نزاکت» دعوت کرده است.

XS
SM
MD
LG