لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

صدور کیفرخواست دادستانی آمریکا علیه مظنون به انفجارهای نیویورک و نیوجرسی


تصاویر مداربسته خان رحمی را در نیوجرسی نشان می‌دهند
تصاویر مداربسته خان رحمی را در نیوجرسی نشان می‌دهند

دادستانی فدرال ایالات متحده علیه احمد خان رحمی، یک افغان‌آمریکایی مظنون به بمب‌گذاری در نیویورک و نیوجرسی، کیفرخواست صادر کرده‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس این کیفرخواست هشت‌بندی علیه مظنون ۲۸ ساله‌ی حملات شهریور ماه، مواردی مانند انفجار در منطقه منهتن چلسی در نیویورک، که به زخمی شدن ۳۰ نفر انجامید را در بر می‌گیرد.

اندکی پس از آن انفجار نیروهای امنیتی، یک بمب دیگر را کشف و منهدم کردند. بمب دیگری هم در نیوجرسی منفجر شد که تلفاتی نداشت.

احمد خان رحمی در پایان شهریور ماه، در جریان جست‌وجوی گسترده نیروهای امنیتی، در نیوجرسی، پس از تبادل آتشی که به زخمی‌شدنش انجامید، بازداشت شد.

در ۳۱ شهریور ماه دادستانی فدرال رسما به او، از جمله در رابطه با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، اتهام وارد کرد.

در جریان تحقیقات مشخص شد که خان رحمی، مواد انفجاری مورد استفاده در بمب‌گذاری‌ها را در فروشگاه آن‌لاین ای‌بی خریده بود. او ویدئویی نیز از خود گرفته بود که در آن در حال آزمایش بمب دست‌سازش است.

خبرگزاری رویترز در همان زمان گزارش داده بود در یادداشت‌هایی که همراهِ او پیدا شده، آمریکا را «جلاد مجاهدین افغان، عراقی، سوری و فلسطینی» توصیف کرده‌است. او در بخشی از یادداشت‌های روزانه‌اش نیز نوشته بود «ان‌شاءالله، صدای بمب در کوچه‌وخیابان شنیده خواهد شد. تفنگ‌ها به پلیس‌های شما شلیک خواهند کرد و ظلم شما از بین خواهد رفت».

خان رحمی در هفت سالگی، همراه خانواده خود به ایالات متحده مهاجرت کرده بود و بمب‌گذاری‌های او در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا با واکنش‌های دو رقیب اصلی آن، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون روبه‌رو شد.

XS
SM
MD
LG