لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

پلیس مالزی: یک دیپلمات ارشد کره شمالی در میان مظنونان قتل کیم جونگ‌نام است


شبکه اس‌بی‌اس کره جنوبی در حال پخش گزارشی در مورد قتل کیم جونگ‌نام (راست تصویر) برادر ناتنی رهبر کره شمالی (چپ تصویر) است
شبکه اس‌بی‌اس کره جنوبی در حال پخش گزارشی در مورد قتل کیم جونگ‌نام (راست تصویر) برادر ناتنی رهبر کره شمالی (چپ تصویر) است

پلیس مالزی نتیجه تازه‌ترین تحقیقات خود در مورد قتل برادر نانتی رهبر کره شمالی را در اختیار خبرنگاران قرار داده‌است؛ به گفته این نهاد یک دیپلمات ارشد شاغل در سفارت کره شمالی در کوالالامپور در میان مظنونان به قتل کیم جونگ‌نام قرار دارد.

کیم جونگ‌نام، ۲۶ بهمن ماه، در حالی‌که در فرودگاه کوالالامپور در انتظار هواپیمای برای پرواز به منطقه ویژه اداری ماکائو بود، هدف حمله‌ای -به گفته پلیس- با مواد سمی قرار گرفته و ساعاتی بعد درگذشت.

برادر ناتنی رهبر کره شمالی سال‌ها پیش از گردونه قدرت خاندان کیم رانده شده بود و خارج از کشورش زندگی می‌کرد. او در تصاویر منتشرشده از لحظه سوءقصد، تنها است و دو زن از پشت سر به او نزدیک شده و چیزی را به سر و صورتش می‌مالند.

ساعاتی پس از قتل او، مقام‌های کره جنوبی و ایالات متحده، انگشت اتهام را به سوی کره شمالی گرفتند. کره شمالی تا مدت‌ها پس از این واقعه، واکنشی به آن نشان نداد. اما در نهایت سفارت کره شمالی در کوالالامپور گفته نتیجه کالبدشکافی و تحقیقات را در مالزی قبول ندارد.

چهارشنبه چهارم اسفند، فرمانده پلیس مالزی با خبرهای تازه‌ای در مورد تحقیقات در میان خبرنگاران حاضر شد که نگاه‌ها را اکنون به خود سفارت کره شمالی برمی‌گرداند. خالد ابوبکر، گفته است یک مقام ارشد سفارت‌خانه و یک مقام تنها هواپیمایی آن کشور «ایرکوریو» در میان مظنونان است. به گفته آقای خالد، فرد مورد نظر، «دبیر دوم» سفارت بوده‌است.

پلیس مالزی می‌گوید هر دو مظنون مرتبط با نهادهای دولتی کره شمالی، در حال حاضر در مالزی هستند و از آن‌ها خواسته برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها حاضر شوند.

او در عین حال افزوده به اعتقاد نزدیک به یقین ِ پلیس، چهار نفر از مظنونان که تحت تعقیب قرار دارند، در همان روز قتل کیم جونگ‌نام، از مالزی خارج شده و در نهایت به پیونگ‌یانگ بازگشته‌اند.

پیش از این پلیس اندونزی گفته بود دست‌کم سه نفر از مظنونان از جاکارتا به دبی رفته‌اند. بنا بر یک گزارش این مظنونان سپس به ولادی‌و‌ستوک، در خاور دور روسیه، و از آنجا به پیونگ‌یانگ بازگشته‌اند.

خالد ابوبکر در جریان نشست مطبوعاتی خود در عین حال می‌گوید دو زن بازداشت‌شده با گذرنامه‌های ویتنام و اندونزی، «در جریان بودند که در حال انجام قتل با مواد سمی هستند». یکی از زنان پیش از این ادعا کرده بود، فکر می‌کرد در حال نقش‌آفرینی در برابر دوربین‌مخفی‌ست.

دوربین‌های مداربسته فرودگاه کوالالامپور نشان می‌دهند که زن که «حامل مواد سمی بوده»، پس از دورشدن از کیم جونگ‌نام، به توالت فرودگاه می‌رود که به گفته خالد «ناشی از اطلاع از مواد سمی و برای شستن دستش بود».

کره شمالی یا سفارت‌خانه آن کشور هنوز به سخنان رئیس پلیس مالزی واکنش نشان نداده‌است. «رادیو آسیای آزاد»، بخشی از سرویس خبرپراکنی غیرانتفاعی ایالات متحده، هفته پیش در گزارشی به نقل از یک مقام دولتی در پیونگ‌یانگ، گفته بود مقام‌های دیپلماتیک کره شمالی، چندی پیش از قتل کیم جونگ‌نام، در تلاش بودند او را قانع به بازگشت به زادگاهش بکنند.

XS
SM
MD
LG