لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

برادر ناتنی رهبر کره شمالی در مالزی «کشته شد»


سئول؛ تصویر کیم جونگ نام، برادر رهبر کره شمالی در رسانه‌های کره جنوبی
سئول؛ تصویر کیم جونگ نام، برادر رهبر کره شمالی در رسانه‌های کره جنوبی

منابع مطلع در دولت کره جنوبی می‌گویند که برادر ناتنی و مغضوب کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در مالزی به قتل رسیده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن خود از «کیم جونگ نام» به عنوان برادر بزرگ‌تر رهبر کره شمالی نام برده و عنوان می‌کند او که بیشتر عمر خود را در خارج از کشور گذرانده، به‌طور علنی علیه حکومت خاندان خود سخن می‌گفته است.

این گزارش با گفته‌های یک مقام پلیس مالزی همراه است که می‌گوید چگونگی مرگ برادر رهبر کره شمالی هنوز روشن نیست و از این رو جسد وی باید کالبدشکافی شود.

به گفته او، نیروهای پلیس تا این لحظه به کسی مظنون نشده‌اند، اما تحقیقات در این باره آغاز شده و سرنخ‌های اندکی که در این باره وجود دارد بررسی می‌شود.

این مقام پلیس همچنین عنوان کرده که کیم جونگ نام قصد داشت به ماکائو سفر کند و از این رو به فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور رفته بود که در نهایت آنجا کشته شد.

وی افزوده که متوفی لحظاتی قبل از مرگ درخواست کمک کرده و گفته این احساس را دارد که انگار کسی از پشت صورتش را گرفته و فشار می‌دهد. سپس با آمبولانس روانه بیمارستان شده، اما در بین راه جان باخته است.

یکی از شبکه‌های تلویزیونی کره جنوبی به نقل از مقامات این کشور اعلام کرده که برادر رهبر کره شمالی را دو زن که گمان می‌رود ماموران مخفی حکومت کره شمالی باشند، با سوزن زهرآلود مسموم کرده و سپس گریخته‌اند.

رویترز می‌نویسد که از وزارت خارجه کره جنوبی در این باره پرسیده اما این وزارتخانه گفته که در حال حاضر نمی‌تواند این گزارش را تایید کند.

مالزی یکی از معدود کشورهایی‌ است که روابط نزدیکی با کره شمالی دارد و شهروندان آنها می‌توانند بدون ویزا به کشورهای یکدیگر سفر کنند.

XS
SM
MD
LG