لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

کره شمالی یک موشک بالیستیک آزمایش کرد


مردی در فروشگاهی در سئول در حال تماشای خبری مربوط به فعالیت‌های کره شمالی است
مردی در فروشگاهی در سئول در حال تماشای خبری مربوط به فعالیت‌های کره شمالی است

به گزارش خبرگزاری دولتی کره جنوبی، سئول می‌گوید کره شمالی، صبح روز ۲۴ بهمن، دست به آزمایش یک «موشک بالیستیک» به‌سوی دریای ژاپن (دریای شرق) زده‌است.

آمریکا پرتاب این موشک را تائید کرده و «ستاد فرماندهی راهبردی» ارتش آن کشور می‌گوید موشک آزمایش‌شده یا از نوع میان‌برد یا «آی‌آر‌بی‌ام» -بین میان‌برد و قاره‌پیما- بوده‌است.

این نخستین آزمایش از این دست، از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است. کاخ سفید می‌گوید، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جریان پرتاب موشک قرار گرفته‌است.

دونالد ترامپ که میزبان شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن است، ساعتی پس از انتشار این گزارش‌ها، در کنفرانس خبری در کنار آقای آبه حاضر شد. نخست‌وزیر ژاپن گفته این آزمایش «کاملا غیرقابل پذیرش» است.

طی هفته‌های اخیر، گزارش‌های مختلفی در مورد آمادگی پیونگ‌یانگ برای انجام یک آزمایش موشکی تازه منتشر شده بود. رهبر کره شمالی نیز خود از پرتاب قریب‌الوقوع یک موشک دوربرد بالیستیک خبر داده بود.

نوع موشکی که صبح روز ۲۴ بهمن پرتاب شده، هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده و مقام‌های سه کشور آمریکا، ژاپن و کره جنوبی در حال تحقیق در مورد آن هستند.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی می‌گوید از نظر سئول این آزمایش «بخشی از نمایش قدرت در واکنش به دولت تازه ایالات متحده و موضع سخت‌گیرانه‌ای است که واشینگتن در پیش گرفته‌است».

خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یون‌هاپ، به نقل از یک مقام نظامی آن کشور گزارش داده بود که سئول در حال بررسی این موضوع است که موشک از نوع به‌روز شده‌ی «موسادان» است و یا موشکی با برد کوتاه از نوع «رودونگ».

به گفته این مقام نظامی در حال حاضر برآوردها نشان می‌دهد این موشک حدود ۵۰۰ کیلومتر را طی کرده‌است. این برد، به‌مراتب کم‌تر از مسافتی است که از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک موسادان، انتظار می‌رود. انتظار می‌رود موشک موسادان، در صورت موفقیت کامل، تا سه هزار کیلومتر برد داشته باشد. عمده آزمایش‌های موشکی دوربرد از این دست، تا کنون بدون موفقیت انجام شده‌است.

موفقیت احتمالی پیونگ‌یانگ در پرتاب موشکی بالیستیک که قادر باشد به نقاطی از خاک آمریکا برسد، از آنجایی‌که کره شمالی صاحب جنگ‌افزار هسته‌ای است، تهدید تازه‌ای به شمار خواهد رفت.

آزمایش‌های بالستیک کره شمالی و نیز آزمایش‌های هسته‌ای در کره شمالی، از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد منع شده‌است. دستگاه رهبری کره شمالی، که سیاستی به‌شدت انزواگرایانه دارد، به انجام آزمایش‌های موشکی و اتمی خود ادامه داده‌است. شمار این آزمایش‌ها به‌طور مشخصی از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، افزایش پیدا کرده‌است.

ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی، کشورهایی که بارها هدف تهدیدهای لفظی، و یا تهدیدهای نظامی و امنیتی پیونگ‌یانگ قرار گرفته‌اند، بارها به کره شمالی در مورد عملکرد و رفتارش هشدار داده‌اند.

ایالات متحده و کره جنوبی در حال حاضر در حال نهایی کردن روند برپایی سامانه ضد موشکی «ت‌اد»، برای مقابله با حملات احتمالی کره شمالی هستند. اما چین، مهم‌ترین حامی کره شمالی، شدیدا با این سامانه مخالف است و می‌گوید رادارهای آن می‌تواند از خاک آن کشور جاسوسی کند، و خود سامانه نیز به توازن قوا در منطقه شرق آسیا ضربه می‌زند.

مقام‌های دولتی چین بارها موضوع بازگشت به مذاکرات با کره شمالی را، به‌عنوان راه‌حلی برای بحران توصیف کرده‌اند. از سوی دیگر ایالات متحده، پیش از این، تاکید کرده بود که «تهدیدهای» پیونگ‌یانگ و انجام آزمایش‌های پی‌در‌پی آن کشور، نمی‌تواند دستاویزی برای مجبورکردن طرف‌ها به مذاکره باشد.

XS
SM
MD
LG