لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

اوباما پیشنهاد «آزمایش در برابر رزمایش» کره شمالی را رد کرد


رئیس‌جمهوری آمریکا در پی گفته‌های وزیر خارجه کره شمالی در مورد توقف رزمایش‌ها در شبه‌جزیره کره، در مقابل توقف آزمایش‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ، گفت «ما این حرف‌ها را جدی نمی‌گیریم».

ری سو‌یانگ، وزیر خارجه کره شمالی، پنجم اردیبهشت ماه، پس از اعلام خبر آزمایش موشکی جدید آن کشور، گفته بود «از رزمایش‌های اتمی جنگی خود در شبه‌جزیره کره دست بردارید، آن موقع ما هم آزمایش‌های اتمی خود را متوقف می‌کنیم».

باراک اوباما در جریان یک کنفرانس خبری همراه آنگلا مرکل در هانوفر آلمان، گفته است «یک قول ساده برای توقف آزمایش‌ها، تا یک وقت دیگری که آنها دلشان بخواهد فعالیت‌های شبیه این را دوباره به آزمایش بگذارند، برای ما جدی نیست».

اوباما افزوده است «تاکید ما این بوده؛ اگر کره شمالی برای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره جدیت نشان دهد، آن وقت ما آماده خواهیم بود وارد مذاکراتی جدی برای کاهش تنش‌ها، و در مورد رویکردمان در قبال حمایت از متحدان خود، شویم».

ری سویانگ روز یک‌شنبه گفته بود «اگر در همین مسیر کشمکش به راه خود ادامه دهیم، آن وقت به سمت نتایجی فاجعه‌بار خواهیم رفت. نه فقط برای دو کشور (آمریکا و کره جنوبی)، بلکه برای همه جهان».

آقای ری تاکید کرده «اهمیتی حیاتی» دارد که آمریکا به «سیاست خصمانه» خود در قبال کره شمالی خاتمه دهد به منظور اثبات چنین چیزی، دست از رزمایش‌‌های خود در شبه‌جزیره بردارد.

به گفته رئیس‌جمهوری ایالات متحده، این پیشنهادها و گفته‌ها، چیزهایی نیستند که فقط در یک کنفرانس خبری سادی، زیر سایه‌ی مجموعه‌ای از رفتارهای تحریک‌آمیز پیونگ‌یانگ، به نتیجه برسد. او می‌گوید بهتر است کره شمالی پیشنهاد «بهتری» ارائه کند. و تا آن موقع ایالات متحده به تامین امنیت مردم و متحدان خود ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده با تاکید بر این موضوع که بسیاری از آزمایش‌های نظامی کره شمالی ناموفق است، در عین حال می‌گوید هربار آنها آموخته‌های تازه‌ای کسب می‌کنند. اوباما هشدار داده است که نه تنها ایالات متحده و کره جنوبی که همه جهان باید این موضوع را جدی بگیرد.

کره شمالی عصر چهارم اردیبهشت ماه آزمایش موشکی تازه‌ای انجام داد که می‌گوید از طریق یک زیردریایی و عمیق‌ترین نقطه آب انجام شده‌است. گروهی از مقام‌های دولتی کره جنوبی گفته‌اند این آزمایش موفق نبوده است. یک روز بعد، در پنجم اردیبهشت ماه، کیم جونگ اون، رهبر آن کشور، با موفقیت‌آمیز نامیدن آزمایش تازه، بار دیگر تاکید کرد حکومتش آماده‌است هر وقت خواست به کره جنوبی و آمریکا حمله کند.

تنش‌ها در شبه‌جزیر کره، در پی آزمایش چهارم هسته‌ای‌نظامی پیونگ‌یانگ، و نیز رزمایش بسیار بزرگ کره جنوبی و آمریکا در منطقه، افزایش پیدا کرده‌است.

به گفته گروهی از رسانه‌ها و تحلیل‌گران کره جنوبی، کره شمالی احتمالا خود را برای انجام آزمایش هسته‌ای تازه‌ای در آستانه نشست کنگره «حزب کارگران» آماده می‌کند.

XS
SM
MD
LG