لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

حکم مرتضوی: «انفصال از خدمت قضایی» و «۲۰۰ هزار تومان جریمه»


دادگاه کهریزک به کار خود پایان داده است اما احکام صادر شده به طور رسمی اعلام نشده‌اند
دادگاه کهریزک به کار خود پایان داده است اما احکام صادر شده به طور رسمی اعلام نشده‌اند
خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، یازدهم تیرماه، در خبری اختصاصی نوشت که قضات متهم در پرونده مرگ سه تن از معترضان به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ در بازداشتگاه کهریزک به «انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده‌اند».

بنا بر این گزارش، سعید مرتضوی، متهم ردیف اول این پرونده، به اتهام «گزارش خلاف واقع» به ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی نیز محکوم شده است.

مهر همچنین نوشته است که مرتضوی از «اتهام معاونت در قتل محمد کامرانی» با نظر اکثریت قضات تبرئه شده است.

در این خبر کوتاه به احکام دیگری به جز این سه مورد اشاره نشده است.

انتشار این خبر در حالی است که روز گذشته غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، از «صدور» حکم قضات متهم در پرونده کهریزک خبر داده، اما از ارائه جزئیات آن خودداری کرده بود.

محسنی اژه‌ای گفته بود که «متهمان و وکلای آنان پس از ۲۰ روز از ابلاغ حکم فرصت دارند به تجدید نظرخواهی اقدام کنند» و «چنان چه اعتراضی به این حکم نداشته باشند حکم قطعی بوده و اعلام خواهد شد».

این دادگاه مدتی‌ است که به اتهام‌های سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی (معروف به قاضی حداد) و علی‌اکبر حیدری‌فر، سه مقام پیشین قضایی ایران، در پرونده مرگ محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی در بازداشتگاه کهریزک رسیدگی می‌کند.

این هر سه از جمله بازداشت‌شدگان اعتراضات گسترده چهار سال پیش به نتیجه انتخابات ایران بودند که در پی آن محمود احمدی‌نژاد به عنوان پیروز کارزار معرفی شد.

در حالی که مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی مرگ این سه نفر در بازداشتگاه کهریزک را تایید کرده‌اند، خانواده‌های روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی خواسته‌اند که «آمران و عاملان اصلی» این واقعه محاکمه شوند.

پس از انتشار خبر کشته شدن محسن روح‌الامینی، فرزند عبدالحسین روح‌الامینی، از مشاوران انتخاباتی محسن رضایی، در بازداشتگاه کهریزک، آیت‌الله خامنه‌ای، دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را در سال ۱۳۸۸ صادر کرد.
XS
SM
MD
LG