لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

مرکل می‌گوید اروپا دیگر نمی‌تواند کاملا متکی به آمریکا و بریتانیا باشد


آنگلا مرکل گفته است: زمانی که ما می‌توانستیم تماما متکی به دیگران باشیم رو به پایان است. من طی روزهای گذشته، به این نتیجه رسیده‌ام
آنگلا مرکل گفته است: زمانی که ما می‌توانستیم تماما متکی به دیگران باشیم رو به پایان است. من طی روزهای گذشته، به این نتیجه رسیده‌ام

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، می‌گوید با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و انتخاب دونالد ترامپ در ایالات متحده، اروپا دیگر نمی‌تواند «به‌طور کامل متکی» به این دو کشور باشد و باید «سرنوشت» خود را در دست گیرد.

خانم مرکل، هفتم خرداد ماه، در جریان یک کارزار انتخاباتی در آلمان، گفته است حفظ روابط دوستانه با متحدان اروپا؛ بریتانیا و آمریکا، اهمیت دارد، با این حال این قاره دیگر نمی‌تواند کاملا روی آن‌ها حساب کند: «زمانی که ما می‌توانستیم تماما متکی به دیگران باشیم رو به پایان است. من طی روزهای گذشته، به این نتیجه رسیده‌ام».

او افزوده است «ما اروپایی‌ها، باید به‌طور واقع خودمان سرنوشت خود را در دست گیریم».

سخنان آنگلا مرکل با تشویق یک‌دقیقه‌ای کسانی که در جریان سخنرانی او حضور داشتند، روبه‌رو شده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به‌تازگی از سفر خود که از عربستان آغاز و با دیدار با سران اروپایی و گروه هفت در بلژیک و ایتالیا به‌پایان رسید، به واشینگتن بازگشته‌است.

آقای ترامپ پس از بازگشت، سفر خودر را «موفقیتی تمام‌عیار» توصیف کرد و گفت «هفته‌ای تاریخی» را تجربه کرده است.

با این حال شماری از تحلیلگران می‌گویند در حال حاضر روابط اروپا و ایالات متحده دستخوش تحولاتی شده‌است. استفان بیرلینگ، کارشناس روابط اروپا و آمریکا در دانشگاه آلمانی رگنسبورگ، به روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست گفته است «پس از مراسم تحلیف [رئیس‌جمهوری جدید آمریکا] همه در اروپا امیدوار بودند که ترامپ میانه‌روی در پیش گرفته و به موقعیت گروه هفت و ناتو اهمیت خواهد داد. اما دقیقا برعکس آن رخ داده‌است».

سخنان روز یک‌شنبه خانم مرکل پس از آن بیان می‌شود که سران کشورهای هفت اقتصاد بزرگ جهان، در جریان دیدار در ایتالیا موفق نشدند در مورد اجرای توافق مقابله با تغییرات اقلیمی در پاریس، به توافق کاملی برسند. در حالی که بین آن‌ها بر سر داد و ستد اقتصادی و مسئله پناهجویان نیز شکاف و اختلاف بروز کرده‌است.

آقای ترامپ در آمریکا تأکید کرده است که نشست گروه هفت «فوق‌العاده سازنده» بوده و او موفق شده روابط آمریکا را استحکام بخشد. در بیانیه پایانی این نشست بر هم‌فکری رهبران گروه هفت در دو موضوع «اقتصاد جهانی» و «ادامه تحریم‌ها علیه روسیه» تأکید شده‌است. سران هفت اقتصاد بزرگ جهان افزوده‌اند که طرف‌ها در موضوع «تغییرات اقلیمی» نتوانستند به نقطه‌ای مشترک دست یابند.

در جریان دیدار آقای ترامپ با سران و مقام‌های اتحادیه اروپا، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از آلمان به‌خاطر بازماندن از دستیابی به هدف ناتو در مورد پرداختی‌ها و بودجه نظامی، انتقاد کرده‌است. بنا بر گزارش‌ها، رئیس‌جمهوری آمریکا از وضعیت صادرات خودروی آلمان نیز انتقاد کرده‌است.

اما در آلمان به‌نظر می‌رسد رقبای سیاسی، در مورد رویکرد اروپا در پی انتخابات ایالات متحده، اختلاف نظر چندانی ندارد. مارتین شولتز، رهبر سوسیال‌دمکرات‌ها، رقبای اصلی حزب خانم مرکل در انتخابات پیش‌روی آن کشور، به شبکه «آ ار د» گفته‌است اروپا باید به اتحاد و همبستگی بیشتری برسد: «همکاری قوی‌تر بین کشورهای اروپایی، در همه سطوح، پاسخی به دونالد ترامپ خواهد بود».

انتخابات سراسری آلمان در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG