لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

رئیس‌جمهور آمریکا سفر خود به خاورمیانه و اروپا را «موفقیتی تمام‌عیار» توصیف کرد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در پایان سفر ۹ روزه‌اش به خاورمیانه و اروپا، این سفر را «موفقیتی تمام‌عیار» ارزیابی کرد و گفت که «هفته‌ای تاریخی» را تجربه کرده است.

آقای ترامپ که بعد از ظهر شنبه پیش از بازگشت با واشینگن با نظامیان آمریکایی در پایگاهی در جزیره سیسیل دیدار کرد، در سخنانی در جمع آنها نشست سران گروه هفت را نیز «بسیار مفید» خواند و در عین حال گفت که در جلسه با سران ناتو تأکید کرده اعضای این سازمان باید سهم خود را بپردازند.

آقای در این سخنان تروریسم را «تهدیدی بد برای تمام بشریت» توصیف کرد و افزود که «همه در کنار هم بر این تهدید فائق می‌آییم و پیروز می‌شویم».

او همچنین تأکید کرد که حملات اخیر تروریستی در بریتانیا و مصر یادآور آن بود که آمریکا باید «تروریسم را شکست دهد و از غیرنظامیان محافظت کند».

در مورد نشست سران گروه هفت که ساعتی پیش از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا به کار خود پایان داد، آقای ترامپ تأکید کرد که این نشست «فوق‌العاده سازنده» بوده و او موفق شده روابط آمریکا استحکام بخشد.

نشست دو روزه رهبران هفت قدرت اقتصادی جهان روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای در جزیره سیسیلِ ایتالیا به کار خود پایان داد، و در این بیانیه بر هم‌فکری این رهبران در دو موضوع «اقتصاد جهانی» و «ادامه تحریم‌ها علیه روسیه» تأکید شده است.

با این حال این بیانیه یادآوری کرده که طرف‌ها در موضوع «تغییرات اقلیمی» نتوانستند به نقطه‌ای مشترک دست یابند.

پس از پایان نشست گروه هفت آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفت که مذاکرات درباره تغییرات اقلیمی بسیار دشوار بود و هنوز مشخص نیست که آمریکا به پیمان پاریس پایبند می‌ماند یا خیر.

در این زمینه آقای ترامپ هم در پیامی توئیتری نوشت، هفته آینده درباره پایبندی به پیمان پاریس تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

در مورد نشست ناتو در بروکسل نیز رئیس‌جمهور آمریکا بر حمایت همه‌جانبه کشورش از ناتو تأکید کرد و افزود کشورهایی که پیش از انتخاب او از پرداخت سهم‌شان خودداری می‌کردند، اکنون به این کار مبادرت می‌کنند، و «پول شروع به سرازیر شدن به ناتو کرده است».

آقای ترامپ در جریان نخستین سفر خارجی خود در مقام ریاست جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی، ‌اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی، واتیکان، بلژیک و ایتالیا سفر کرد.

این نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور آمریکا، از آن رو که عربستان، اسرائیل و واتیکان سه مرکز اصلی ادیان اسلام، یهودیت و مسیحیت را در بر می‌گرفت، سفری تاریخی توصیف شده است.

علاوه بر این حضور آقای ترامپ در اجلاس سران ناتو و سران گروه هفت هم به این دلیل که نخستین دیدار او با رهبران این دو گروه بود، از اهمیتی ویژه برخوردار بود.

XS
SM
MD
LG