لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

ترامپ در مقر ناتو: بمب‌گذاری منچستر عملی وحشیانه و شرارت‌آمیز علیه تمدن بود


 دونالد ترامپ همراه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو
دونالد ترامپ همراه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهور آمریکا، بمب‌گذاری در شهر منچستر بریتانیا را «حمله وحشیانه و شرارت‌آمیز علیه تمدن» توصیف کرد و خطاب به اعضای ناتو گفت امیدوار است که این اتحاد بتواند تروریسم را شکست دهد.

دونالد ترامپ که روز پنج‌شنبه چهارم خرداد ماه در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، سخنرانی می‌کرد خطاب به ترزا می‌ نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «همه کشورها امروز سوگوار در کنار شما ایستاده‌اند.»

او سپس از حاضران خواست تا به احترام قربانیان و خانواده‌هایشان که قربانی این «حمله وحشیانه» شده‌اند، یک دقیقه سکوت کنند.

دونالد ترامپ در ادامه سخنرانی‌اش بارها از ناتو خواست تا تمرکز بیشتری بر مبارزه با تروریسم کند و از اعضای ناتو خواست تا بودجه دفاعی خود را افزایش دهند.

مبارزه با تروریسم، مهم‌ترین نقطه مشترک

رهبران ۲۸ کشور جهان روز پنج‌شنبه ۴ خرداد در بروکسل گرد هم آمدند تا حمایت خود را از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نشان دهند، فردی که پیش از این گفته است که دوران اتحاد امنیتی «منسوخ شده‌است».

رهبران ناتو امیدوارند بتوانند به دونالد ترامپ نشان دهند که اتحادشان از همیشه پابرجاتر است و آماده‌اند تا با تروریسمی مبارزه کنند که سه روز پیش، در منچستر بریتانیا ۲۲ قربانی گرفت.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز پنج‌شنبه، چهارم خرداد، پیش از نشست رهبران ناتو گفت که مشارکت ناتو در عملیات علیه گروه حکومت اسلامی از موضوعات اصلی ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکاست و امیدوار است که در جلسه سران به نتیجه دست یابند.

آقای استولتنبرگ گفت که پیوستن این سازمان به ائتلاف تحت رهبری آمریکا «پیام سیاسی محکمی درباره تعهد ناتو به نبرد علیه تروریسم» خواهد بود.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز زمان ورود به محل کنفرانس گفت: «خوشحالم که تمامی اعضای ناتو تاکید خواهند کرد که ناتو رکن اصلی امنیت برای همه ماست و ما برای حفظ امنیت خود متحد هستیم.»

آقای ترامپ در طول کمپین‌های انتخاباتی خود، ناتو را یک سازمان منسوخ خوانده بود. وی این سازمان را متهم کرده بود که آنطور که باید با تروریسم مبارزه نمی‌کند اما بعد از لحن انتقادی خود از ناتو کاست و برنامه‌هایی برای افزایش هزینه‌های نظامی و ملحق شدن به برنامه‌های ضد تروریسم ناتو ارائه داد.

ماموریت دشوار شورای اروپا

روز پنج‌شنبه «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا نیز پس از دیدار با رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت: «در حالی که با دونالد ترامپ بر روی مسایلی مانند مبارزه با تروریسم به توافق رسیدیم اما درباره برخی مسائل از جمله روسیه، تغییرات آب و هوایی و تجارت جهانی اختلاف نظر وجود دارد.»

آقای تاسک تاکید کرد: «نمی‌توانم صد در صد بگویم که ما موضع مشترکی درباره روسیه داریم هر چند به نظر می‌رسد در رابطه با درگیری‌ها در اوکراین موضع مشترکی را دنبال می‌کنیم.»

در نشست روز پنج‌شنبه که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در آن حضور یافته، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و نیز ترزا می نخست وزیر انگلستان حضور دارند. نقش احتمالی ناتو در مبارزه با تروریسم بین‌المللی و تقسیم مسئولیت با افزایش هزینه‌های دفاعی، موضوع اساسی این نشست است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، چهارشنبه سوم خرداد وارد بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر ناتو، شد تا این سازمان را وادار به ایفای نقش بیشتری در ائتلاف کند.

آقای ترامپ پس از ورود به بروکسل گفت که حمله اخیر در شهر منچستر بریتانیا نشان داد که «خطر چقدر جدی است» و «نبرد علیه تروریسم باید پیروز شود».

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده که برخی از کشورهای عضو ناتو مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا پیش از این اعتقاد داشتند که این سازمان نباید وارد ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا شود، زیرا چنین امری، احتمال درگیری زمینی نیروهای آن را افزایش می‌دهد اما این ملاحظات اکنون دیگر برطرف شده‌اند.

دولت دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته، به ناتو برای مشارکت بیشتر در نبرد علیه گروه‌های تندروی اسلامگرا فشار آورده بود.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، ائتلافی نظامی و امنیتی با حضور ۲۸ کشور قدرتمند جهان است.

تمام این کشورها پیش از این و به طور انفرادی به ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه گروه‌های تندروی اسلامگرا در سوریه و عراق پیوسته بودند اما ناتو به عنوان یک سازمان وارد این ائتلاف نشده بود.

XS
SM
MD
LG