لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

«تعهد» ترامپ به ادامه «برتری نظامی» اسرائیل در خاورمیانه


روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز چهارشنبه، سوم خرداد، نوشت که دونالد ترامپ در مذاکرات خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، برای «حفظ برتری نظامی اسرائیل» در خاورمیانه به او «تعهد» داد.

به نوشته این روزنامه، «تعهد» به ادامه «دست بالا داشتن نظامی اسرائیل در خاورمیانه» واکنشی به ابراز نگرانی این کشور از معامله تسلیحاتی یکصد میلیارد دلاری آمریکا و عربستان بوده است.

آقای ترامپ این هفته، یک روز بعد از سفر به عربستان و امضای معامله یکصد و ده میلیارد دلاری فروش جنگ افزار پیشرفته آمریکایی به ارتش سعودی، به اسرائیل رفت.

به نوشته هاآرتص، رئیس جمهوری آمریکا در ملاقات کاری دوشنبه اول خرداد در اورشلیم به بنیامین نتانیاهو گفت، آمریکا اقدام خواهد کرد تا اسرائیل «از همه ارتش های خاورمیانه برتر باشد».

به نوشته این روزنامه، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در هواپیمای حامل رئیس جمهوری آمریکا، در مسیر مستقیم پرواز از ریاض به تل آویو، در همین زمینه به خبرنگاران گفته بود، معامله نظامی آمریکا و سعودی «با تعهد آمریکا به حفظ برتری نظامی اسرائیل در تضاد نیست».

هرچند نتانیاهو خود به طور آشکار در مورد معامله آمریکا و عربستان سخنی نگفته، اما برخی از دولتمردان نزدیک به نتانیاهو تاکید کرده بودند که این معامله برای اسرائیل «آزاردهنده» است.

از جمله یووال اشتاینیتز وزیر انرژی روز یک‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، در آغاز نشست دولت اسرائیل گفته بود: «وجود یکصد میلیارد دلار جنگ افزار پیشرفته در عربستان، کشوری که دشمن اسرائیل است، خواب راحت را از چشمان ما می رباید.»

این وزیر عضو ارشد حزب حاکم لیکود این را نیز گفته بود، «معلوم نیست این همه تسلیحات در آینده به دست چه کسی بیفتد».

به گفته آقای اشتاینیتز، سفر دونالد ترامپ به اسرائیل فرصتی است که «به صراحت از آمریکا پرسیده شود که برای حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه چه تضمینی می دهد».

به نوشته هاآرتص، در پایان سفر آقای ترامپ به اسرائیل، کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه، دوم خرداد، بیانیه ای منتشر کرد که در آن، بر «تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل» تاکید شده است.

بیانیه کاخ سفید افزوده است، آقای ترامپ در ملاقات با نخست وزیر اسرائیل در مورد راههای «ارتقای توان نظامی هم‌پیمانان آمریکا در منطقه در برابر ایران» گفت و گو کرد.

بر اساس این بیانیه، «رئیس جمهوری آمریکا و نخست وزیر اسرائیل در مورد ایستادگی در برابر ایران و گروه‌های نیابتی اش در منطقه، اجماع نظر داشتند؛ از جمله بر ساخت توان نظامی قدرتمند برای دفاع از اسرائیل و منطقه در برابر خطر ایرانی» تاکید شد.

معامله آمریکا و سعودی از جمله شامل سامانه دفاع موشکی تاد، بالگرد، کشتی های حامل موشک، مقادیر عظیمی بمب هدایت شونده، فروش بیش از یکصد فروند تانک پیشرفته و کمک آمریکا در زمینه سایبری به سعودی است.

هاآرتص نوشته است: «برخلاف همه دولت های پیشین آمریکا، کابینه ترامپ پیش از نهایی کردن این معامله، با اسرائیل رایزنی نکرد، در حالی که حتی در دولت باراک اوباما آمریکا جزئیات معامله های آمریکا با کشورهای منطقه، از جمله عربستان، با مشورت با اسرائیل عملی می شد تا اسرائیل در منطقه برتر بماند».

هاآرتص یادآوری می‌کند: «در نتیجه این مشورت ها بود که دولت اوباما از فروش برخی از تجهیزات جنگی معین به عربستان، بنا به درخواست اسرائیل، خودداری کرد.»

XS
SM
MD
LG