لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

قراردادهای دهها میلیاد دلاری آمریکا و عربستان سعودی


دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی، شد.
دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی، شد.

شرکت های آمریکایی و عربستان سعودی قراردادهایی تجاری به ارزش دهها میلیارد دلار امضا کرده اند. این قراردادها روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در جریان سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به ریاض امضا شد تا به عربستان سعودی در برنامه توسعه اقتصاد بدون نفت این کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت ملی نفت عربستان سعودی، آرامکو، اعلام کرد توافق نامه هایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار با شرکت های آمریکایی امضا کرده است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، گفت: ارزش قراردادها به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار می رسد و بسیاری از آنها مربوط به تولید تجهیزاتی است که عربستان سعودی پیش از این وارد می کرد.

برخی از قراردادها قبلا اعلام شده بودند. برخی نیز تفاهم نامه هایی بودند که برای اجرایی شدن نیاز به مذاکرات بیشتری دارند.

به نوشته رویترز،‌ این قراردادها نشان دهنده اشتیاق عربستان سعودی به جذب سرمایه و فن آوری خارجی برای کاهش وابستگی به صادرات نفت است. قیمت پایین نفت در چند سال گذشته سرعت رشد اقتصاد عربستان سعودی را کند کرده و دولت این کشور را با کسری بودجه شدیدی مواجه کرده است.

آقای الفالح در کنفرانسی با شرکت مدیران اجرایی شرکت های آمریکایی گفت: «می خواهیم شرکت های خارجی به عربستان سعودی به عنوان سکویی برای صادرات به دیگر بازارها نگاه کنند.»

ملک سلمان،‌ پادشاه عربستان سعودی، در ماه مارس سال جاری، سفری به کشورهای مختلف آسیایی داشت و هیئت همراه او توافق نامه هایی به ارزش دهها میلیارد دلار، از جمله قراردادهایی به ارزش ۶۵ میلیارد دلار در چین، امضا کردند.

در همین حال،‌ صندوق سرمایه‌گذاری عمومی که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی است، و بلک استون، بنگاه خصوصی مشاوره مالی آمریکا، اعلام کردند در حال مطالعه یک پیشنهاد برای ایجاد بستری برای ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه های زیر ساخت، عمدتا در آمریکا، هستند.

بر مبنای این پیشنهاد، ۲۰ میلیارد دلار از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی برداشت می شود و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در پروژه های زیر ساخت سرمایه گذاری خواهد شد. این امتیاز بزرگی برای دولت آقای ترامپ است که در پی بازسازی زیرساخت های ضعیف آمریکا است.

در همین حال، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری خصوصی جهان، با پشتوانه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، گروه سافت بانک ژاپن و دیگر سرمایه گذاران، شامل شرکت های آمریکایی اپل و کوالکام، روز شنبه اعلام کردند بیش از ۹۳ میلیارد دلار در بخش های فن آوری، شامل هوش مصنوعی و روبوتیک، سرمایه گذاری خواهند کرد.

بخش عمده سرمایه گذاری گروه ژاپنی احتمالا در آمریکا انجام خواهد شد، و به ریاض این امکان را خواهد داد تا به فن آوری مورد نیاز برای توسعه اقتصادی دست یابد.

سیاست گذاران اصلی اقتصاد عربستان سعودی، شامل وزیر دارایی و رییس صندوق توسعه ملی این کشور، فرصت های سرمایه گذاری در عربستان سعودی را در این کنفرانس معرفی کردند.

مقام های عربستان سعودی اعلام کردند درحال آماده کردن قوانین جدید و ساده سازی شده ای تا ۱۲ ماه آینده هستند تا زمینه را برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی فراهم کنند.

در میان قراردادهایی که روز شنبه منعقد شد، قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری شرکت جی ای (GE) ، شامل هفت میلیارد دلار کالا و خدمات از طرف این شرکت است که حوزه های نیرو، بهداشت، نفت، گاز، و معدن را دربر می گیرد.

عربستان سعودی که یکی از بزرگترین خریداران تجهیزات نظامی در دنیاست در تلاش برای توسعه بومی صنعت اسلحه سازی به جای وارد کردن این تجهیزات است. شرکت هوافضا و تجهیزات نظامی آمریکا، لاکهید مارتین، اعلام آمادگی کرده است درتولید تقریبا ۱۵۰ هلیکوپتر «اس-۷۰» در عربستان به این کشور کمک کند.

XS
SM
MD
LG