لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

ترامپ: فلسطینیان و اسرائیل آماده دستیابی به صلح هستند


دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه دوم خرداد، گفت که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، و بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل، آماده دستیابی به صلح هستند. با این همه، ‌او می داند که دستیابی به این توافق آسان نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ترامپ با اشاره به دیدار صبح روز سه شنبه اش با آقای عباس افزود:«می توانم بگویم که فلسطینیان آماده دستیابی به صلح هستند.»

وی اضافه کرد که «در دیدار با دوست خیلی خوبم،‌ بنیامین (نتانیاهو)،‌می توانم بگویم که او به دنبال صلح است. او خواستار صلح است.»

رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد که برقراری صلح آسان نیست و همه آن را می دانیم. هر دو با تصمیم های دشواری مواجه خواهند شد. اما فلسطینیان و اسرائیل با اراده و مصالحه و نیز این اعتقاد که صلح دست یافتنی است، ‌می توانند به توافق برسند.»

پیش از این، محمود عباس روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه دونالد ترامپ در کرانه باختری گفته بود: امیدوار است نام او در تاریخ به عنوان رئیس جمهوری از آمریکا ثبت شود که صلح اسرائیلی- فلسطینی را برقرار کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در دومین روز از سفر به اسرائیل، در شهر بیت اللحم با محمود عباس دیدار کرده بود.

محمود عباس با اعلام اینکه ملت فلسطین آزادی و استقلال می خواهد،‌افزوده بود: این کلید رسیدن به صلح است، و با برقراری چنین صلحی، مردم جهان هم امید تازه ای می گیرند.

او تاکید کرد که کشور فلسطین باید در مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی شرق بیت‌المقدس برپا شود و گفت: فلسطینیان با یهودیت و یهودیان مشکلی ندارند.

وی ابتکار صلح عربی را نیز مورد یادآوری قرار داد.

طرح صلح عربی سال ۲۰۰۲ از سوی اتحادیه عرب و با ابتکار ولیعهد وقت عربستان ارائه شد؛ این طرح استرداد اراضی اشغالی در برابر صلح کامل میان همه کشورهای عربی با اسرائیل را پیشنهاد می کند.

رئیس جمهوری آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی قول داد برای صلح تلاش کند. اما به راهکار دو کشور (استقلال فلسطین در کنار اسرائیل) اشاره نکرد.

آقای ترامپ افزود: منتظر همکاری با رهبر فلسطینیان برای بهبود وضع اقتصادی فلسطینیان است.

دونالد ترامپ در این مصاحبه مطبوعاتی همچنین از این موضوع که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی برای «برداشتن گام های قاطع در مبارزه با تروریسم» قول داده است، ابراز خوشنودی کرد.

دیدار بیت اللحم دومین ملاقات میان رئیس جمهوری آمریکا و رهبر فلسطینیان در سه هفته گذشته بود؛ دیدار پیشین این دو در کاخ سفید انجام شده بود.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در دو دیدار با رئیس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل در بیت المقدس (اورشلیم) نیز گفت که رسیدن به صلح میان اسرائیل و فلسطینیان دشوار، اما دست‌یافتنی است.

مذاکرات صلح اسرائیلی – فلسطینی از سال ها پیش راکد مانده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به ترامپ گفته است، آماده تجدید گفت و گوها با فلسطینیان است.

اما شرط فلسطینیان که توقف ساخت و سازهای اسرائیل در اراضی فلسطینی است، بر زمین مانده و یوآو گالانت وزیر مسکن اسرائیل به تازگی از طرح ساخت ۲۵ هزار خانه جدید در این اراضی خبر داد.

در این میان، فلسطینیان از این که ترامپ در این سفر به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس (اورشلیم) هیچ اشاره ای نکرده و درخواست اسرائیل برای به رسمیت شناختن بیت المقدس (اورشلیم) به عنوان پایتخت اسرائیل را نادیده گرفته است، خشنود شده اند.

آقای ترامپ در دیدارهای خود با مقامات اسرائیل با اشاره به مذاکراتی که روز یک‌شنبه در ریاض با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و سران ۴۰ کشور اسلامی داشت، گفت: صلح اسرائیلی- فلسطینی کشورهای مسلمان را نیز به رابطه با اسرائیل علاقه‌مند می کند.

بر اساس گزارش ها،‌ دونالد ترامپ شامگاه سه شنبه دوم خرداد در پی بازدید از موزه هولوکاست و سخنرانی در «موزه اورشلیم» اسرائیل را به سوی واتیکان برای دیدار با پاپ فرانسیس ترک می کند.

کاخ سفید عربستان سعودی، اسرائیل و بیت اللحم، و واتیکان را برای تاکید بر اهمیت ادیان توحیدی به عنوان نخستین مقصدهای سفر خارجی دونالد ترامپ انتخاب کرده است.

XS
SM
MD
LG