لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

مرکل: به‌عنوان رهبر آلمان و نماینده اتحادیه اروپا به دیدار ترامپ می‌روم


دیدار خانم مرکل و آقای ترامپ در ۲۴ اسفند ماه، نخستین دیدار رو در روی دو قدرت اقتصادی بزرگ غرب خواهد بود
دیدار خانم مرکل و آقای ترامپ در ۲۴ اسفند ماه، نخستین دیدار رو در روی دو قدرت اقتصادی بزرگ غرب خواهد بود

رئیس‌جمهوری ایالات متحده میزبان صدر اعظم آلمان خواهد بود. انتظار می‌رود گفت‌وگو در مورد آینده ناتو و بحران اوکراین از محورهای کلیدی دیدار پیش‌رو باشد.

مرکل پیش از عزیمت به آمریکا گفته نه تنها به عنوان صدر اعظم آلمان، که به عنوان نماینده‌ای از سوی اتحادیه اروپا به دیدار ترامپ می‌رود.

دیدار خانم مرکل و آقای ترامپ در ۲۴ اسفند ماه، نخستین دیدار رو در روی دو قدرت اقتصادی بزرگ غرب خواهد بود.

آنگلا مرکل روابط سیاسی و فکری نزدیکی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا داشت. آقای اوباما زمانی او را «نزدیک‌ترین متحد بین‌المللی» خود نامیده بود.

دونالد ترامپ اما از انتقاد از سیاست‌های دولت مرکل دوری نمی‌کرد و زمانی گفته بود صدر اعظم، با باز کردن مرزهای آلمان به روی پناهجویان، در حال «نابود کردن» کشورش است. ترامپ در مورد مسائل اقتصادی نیز سیاست‌های برلین را هدف قرار داده و حتی زمانی رقیب دمکرات خود، هیلاری کلینتون را «مرکلِ آمریکا» نامیده بود.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، بدون آن‌که در مورد جزئیات دیدار پیش‌رو سخنی بگوید، به خبرنگاران گفته است رهبران دو کشور در هر دو سوی اقیانوس، «پیشاپیش، نشاط زیادی» برای این دیدار دارند.

یورگن هارت، هماهنگ‌کننده دولت آلمان در روابط ترانس‌آتلانتیک به خبرگزاری آلمان گفته است ایجاد فضای اعتماد، مهم‌ترین هدف مرکل از دیدار پیش‌رو خواهد بود.

مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند، ترامپ قصد دارد بر آلمان بر سر موضوع افزایش بودجه نظامی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، فشار آورد. رئیس‌جمهوری آمریکا، چه پیش از پیروزی در انتخابات، چه پس از آغاز به کار در کاخ سفید، موضوع افزایش بودجه نظامی و پرداخت هزینه عادلانه از سوی دیگر اعضای ناتو را بارها در سخنانش مطرح کرده‌است.

مقام‌های کاخ سفید در عین حال می‌گویند رئیس‌جمهوری ایالات متحده قصد دارد با دیدگاه صدر اعظم آلمان در مورد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آشنا شود.

ترامپ علاقه خود به نزدیکی بیشتر با مسکو و همکاری در زمینه‌هایی مانند مبارزه به تروریسم را پنهان نکرده‌است.

آنگلا مرکل از سوی دیگر گفته است او نه تنها به عنوان رئیس دولت کشور خودش که به عنوان نماینده‌ای از سوی اتحادیه اروپا، به دیدار آقای ترامپ می‌رود.

مرکل پیش از عزیمت به سوی ایالات متحده در بروکسل گفته‌است «من حتما این موضوع را مطرح خواهم کرد که برای ما، کشور ما و عضویت ما در اتحادیه اروپا، دو روی یک سکه هستند».

سخنگوی خانم صدراعظم نیز گفته است این دیدار فرصتی برای «تبادل آرا پیرامون مسائل بین‌المللی و روابط ترانس‌آتلانتیک (دو سوی اقیانوس اطلی) خواهد بود؛ که همان‌طور که همیشه تائید کرده‌ایم، اهمیت بسیار زیادی دارند».

یورگن هارت، هماهنگ‌کننده دولت آلمان در روابط ترانس‌آتلانتیک به خبرگزاری آلمان گفته است ایجاد فضای اعتماد، مهم‌ترین هدف مرکل از دیدار پیش‌رو خواهد بود.

XS
SM
MD
LG