لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

ضبط «صدای انفجار» در جعبه‌های سیاه هواپیمای روسی


خانواده قربانیان طی روزهای گذشته بستگان خود را به خاک سپرده‌اند
خانواده قربانیان طی روزهای گذشته بستگان خود را به خاک سپرده‌اند

گروهی از مقام‌ها و منابع مطلع از روند بررسی داده‌های «جعبه‌های سیاه» هواپیمای روسی می‌گویند اطلاعات فعلی نشان می‌دهد که دلیل سقوط ایرباس ۳۲۱ انفجار ناگهانی بوده و ایراد فنی یا اشتباه خلبانان در سانحه دخیل نبوده است.

خبرگزاری فرانسه و شبکه ۲ فرانسه از جمله رسانه‌هایی هستند که گزارش‌های مشابهی را به نقل از منابعی آشنا با روند تحقیقات منتشر کرده‌اند. دفتر مرکزی «ایرباس» در فرانسه است. این شرکت معمولا در تحقیات مربوط به سوانح هواپیماهای ساخت آن حضور دارد.

مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی و اروپایی نیز پیشتر از احتمال بمبگذاری سخن گفته بودند.

تازه‌ترین گزارش‌ها در حالی منتشر شده که روسیه تمام پروازهای خود به مصر را به حال تعلیق درآورده و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز گفته است «احتمال اینکه انفجار بمب موجب سقوط هواپیمای روسی بر فراز صحرای سینا شده باشد بسیار جدی است».

دولت مصر، کشوری که مبدا پرواز بوده، هواپیما در آن سقوط کرده و احتمال دخالت گروه‌های افراطی حاضر در آن در این رخداد رو به افزایش است، این گزارش‌ها را تائید نمی‌کند. با این همه شبکه خبری ای‌بی‌سی از قول یک مقام دولتی مصر نقل کرده که انفجار بمب در حال حاضر «قوی‌ترین سناریوی ممکن» است.

منابعی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند «جعبه سیاه» هواپیما نشان می‌دهد تا لحظه وقوع حادثه همه چیز داخل ایرباس روند معمولی خود را طی می‌کرد.

جعبه سیاه هواپیما دربرگیرنده داده‌ها و مکالمات داخلی کابین خلبانان است.

منابع طرف گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه می‌گویند، پس از ۲۴ دقیقه از آغاز پرواز، «ناگهان همه چیز قطع شده است» در حالی‌که یکی از جعبه‌های ضبط داده‌ها، صدای بلندی را ثبت کرده‌ است.

شبکه ۲ فرانسه نیز از فردی آشنا به روند تحقیقات گفته‌های مشابهی را نقل کرده است.

مقام‌های روسیه و مصر همچنان در حال تحقیق در مورد دلیل یا دلایل سقوط ایرباس «متروجت» هستند.

منابعی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند «جعبه سیاه» هواپیما نشان می‌دهد تا لحظه وقوع حادثه همه چیز داخل ایرباس روند معمولی خود را طی می‌کرد. این تصویر آرشیوی ایرباس متروجت را در یکی از پروازهایش پیش از سانحه مصر نشان می‌دهد.
منابعی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند «جعبه سیاه» هواپیما نشان می‌دهد تا لحظه وقوع حادثه همه چیز داخل ایرباس روند معمولی خود را طی می‌کرد. این تصویر آرشیوی ایرباس متروجت را در یکی از پروازهایش پیش از سانحه مصر نشان می‌دهد.

تعلیق پروازها و نگرانی‌های امنیتی

بریتانیا روز چهارشبنه همه پروازهای خود به مصر را به حال تعلیق درآورد. دو روز پس از آن نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دستور تعلیق کلیه پرواز‌ها به مقصد مصر را صادر کرد.

روزنامه ایندیپندنت می‌گوید به دلایل نگرانی‌های امنیتی، از گردشگران بریتانیایی خواسته شده تا تنها بار دستی خود را که می‌توانند به کابین ببرند همراه داشته باشند.

شمار زیادی از گردشگران بریتانیایی در شرم‌الشیخ در انتظار هواپیما برای خروج از مصر هستند. شرکت هواپیمایی «ایزی‌جت» روز جمعه تنها دو پرواز به لندن انجام داد و هفت پرواز دیگر را لغو کرد.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اروپایی نیز طی این زمان پروزاهای خود به مصر را به حال تعلیق درآورده‌اند.

«ایندیپندنت» می‌گوید با وجود آنکه مقام‌های امنیتی آمریکا و اروپا هنوز محتاطانه با تائید انفجار بمب به عنوان دلیل سقوط هواپیما برخورد می‌کنند، اما احتمالات دیگر به مرور در حال رنگ باختن است.

نقشه خبرگزاری فرانسه، مبدا، مقصد و محل وقوع حادثه را نشان می‌دهد

شاخه‌ای از گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در مصر با نام «ولایت سینا» پس از سقوط هواپیما در شنبه گذشته، مسئولیت آن را برعهده گرفت. آنچه قاهره فورا تکذیب کرده بود.

شرم‌الشیخ، مبدا پرواز هواپیمای روسی، از مهم‌ترین مناطق گردشگری در مصر است. درگیری‌ها میان نیروهای دولتی مصر و گروه‌های افراطی در صحرای سینا، در فاصله نسبتا دوری از آن انجام می‌شود. اما در شرم‌الشیخ در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ نیز انفجارهایی رخ داده بود که جان ده‌ها نفر را گرفت.

در صورتی‌که انفجار بمب در هواپیمای مترو جت تائید شود، از مرگبارترین رخدادهای تروریستی از زمان حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به آمریکا به شمار خواهد رفت.

ایرباسی که سقوط کرده ۲۲۴ سرنشین داشت که همه آنها جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG