لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

محمد مرسی ضرب‌الاجل ارتش مصر را رد کرد


مرسی گفته است در این مورد (بیانیه ارتش) با او مشورتی نشده است و او برنامه‌های خود را برای رسیدن به «آشتی ملی» دنبال می‌کند
مرسی گفته است در این مورد (بیانیه ارتش) با او مشورتی نشده است و او برنامه‌های خود را برای رسیدن به «آشتی ملی» دنبال می‌کند
محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر که مخالفانش طی روزهای گذشته دست به راهپیمایی گسترده‌ای علیه او زده‌اند، سه شنبه یازدهم تیر ماه، ضرب‌الاجلی را که ارتش آن کشور برای رسیدن به تفاهم گروه‌ها تعیین کرده بود، رد کرد.

آقای مرسی گفت در این مورد با او مشورتی نشده است و او برنامه‌های خود را برای رسیدن به «آشتی ملی» دنبال می‌کند.

تازه‌ترین واکنش دفتر ریاست‌جمهوری مصر در صفحه فیس‌بوک سخنگوی نهاد ریاست‌جمهوری این کشور نیز منتشر شده است.

ارتش مصر نیز در بیانیه دومی گفته است که ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته تعیین شده «به معنی کودتا نیست».

این واکنش‌ها پس از آن بیان می‌شوند که روز گذشته، ارتش مصر با صدور بیانیه‌ای ضرب‌الاجلی ۴۸ ساعته برای جریان‌های سیاسی تعیین کرد تا برای برون‌رفت از بحران کنونی به توافق برسند و به خواست‌های مردم پاسخ دهند.

این بیانیه هشدار داده است «در صورت محقق نشدن خواست‌های مردم در پایان مدت ضرب‌الاجل، نیروهای مسلح نقشه جدیدی برای آینده مصر وضع خواهند کرد».

برخی اعضای اخوان‌المسمین مصر که خود مرسی به آن وابسته است، از واژه «کودتا» در مورد بیانیه ارتش استفاده کرده بودند.

اما در بیانیه‌ای که دفتر ریاست‌جمهوری مصر در ساعت دو صبح یازدهم تیرماه منتشر شد صحبتی از «کودتا» نشده است.

در این بیانیه گفته شده که برخی از آنچه ارتش مصر گفته معنی‌هایی دارد که به سردرگمی می‌انجامد.

ارتش مصر نیز کمی بعد بیانیه دومی صادر کرد که در آن می‌گوید ضرب‌الاجل تعیین شده تنها برای این بود که طرف‌ها «سریعا» به راه‌حلی برسند.

این بیانیه جدید نیز در صفحه فیس‌بوک ارتش مصر منتشر شده است. در این بیانیه آمده است که «ارتش [مصر] نه حکم‌ران است نه بخشی از گروه‌های سیاسی و از نقشی که دارد تجاوز نمی‌کند».

خبرگزاری رویترز می‌گوید روز دوشنبه محمد مرسی، عبدالفتاح سیسی، فرمانده نیروهای مسلح، و نخست وزیر مصر هر سه دیداری داشته‌اند.

این خبر در صفحه فیس‌بوک رئیس‌جمهوری مصر منتشر شده است همراه با عکسی که هر سه را نشان می‌دهد، ولی معلوم نیست تاریخ گرفته شدن آن چه زمانی‌ست.

بنا به گزارش‌ها مخالفان محمد مرسی واکنش اخیر ارتش را نوعی «حمایت» از خود دیده‌اند. شبکه خبری الجزیره می‌گوید روز گذشته راهپیمایان شعار دادند که «ارتش و مردم یک دست‌اند». همین شبکه از قول یکی از سخنگویان مخالفان دولت گفته است وظیفه ارتش «جلوگیری از خونریزی بیشتر است».

روزهای گذشته مصر صحنه درگیری‌ها و راهپیمایی‌های گسترده‌ای علیه دولت و محمد مرسی بود. مخالفان مرسی خواسته‌اند تا انتخابات پیش از موعد برگزار شود. آنها دولت و قانون اساسی‌ای که تدوین کرده است را مخالف دمکراسی می‌دانند. از سوی دیگر هوادارن دولت نیز دست به راهپیمایی‌ها زده‌اند.

چندین نفر طی درگیری‌ها و اعتراضات روزهای گذشته کشته شدند.

نیروهای امنیتی مصر روز گذشته پانزده تن از محافظان خیرت الشاطر، از مهم‌ترین اعضای اخوان‌المسلمین را بازداشت کردند.

مقام‌های امنیتی گفته‌اند محافظان خیرت الشاطر به اتهام حمل غیرقانونی سلاح و تیراندازی به‌سوی مخالفان مرسی که به یکی از دفاتر اخوان‌المسلمین در حومه قاهره حلمه کرده بودند، دستگیر شده اند. طی آن حمله و تیراندازی هشت نفر جان خود را از دست دادند.
XS
SM
MD
LG