لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

درگيری‌ها بین هواداران و مخالفان مرسی در مصر قربانی گرفت


درگيری بین هواداران و مخالفان محمد مرسی ، رئيس جمهوری مصر، در شهر اسکندريه در شمال اين کشور در روز جمعه ۷ تير، دستکم دو کشته و بيش از صد زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که يکی از کشته شدگان، عکاس خبری آمريکايی است.

در قاهره پايتخت مصر هم تجمع‌هايی در هواداری و مخالفت با محمد مرسی برگزار شد.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر به نقل از منابع پزشکی گزارش داده است: «يک شهروند در اثر اصابت گلوله شليک شده از يک تفنگ بادی پس از انتقال به بيمارستان در اثر شدت جراحات درگذشت.»

همچنين اين گزارش از زخمی شدن بيش از ۱۰۰ نفر در شهر خبر داده است. اين گزارش افزوده است که بيشتر زخمی‌ها مورد اصابت گلوله شليک شده از تفنگ بادی قرار گرفته‌اند و حال برخی از آنها «وخيم» است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که برپايه تصاوير زنده پخش شده از شبکه تلويزيونی الحيات، بعد از ظهر جمعه مخالفان محمد مرسی در منطقه سيدی جابر شهر اسکندريه، هدف شليک تفنگ‌های بادی قرار گرفتند.

برپايه تصاوير منتشره، پس از شنيده شدن صدای شليک گلوله، تظاهر کنندگان اقدام به دويدن و دور شدن از محل شليک کرده‌اند.

برخی تظاهر کنندگان در گفت‌و‌گو با شبکه الحيات، اعضايی از گروه اخوان المسلمين که مرسی از آن می‌آید را به شليک گلوله متهم کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که پس از اين حادثه، هواداران و مخالفان مرسی با يکديگر درگير شدند که نيروهای ضد شورش و پليس نظامی برای پايان دادن به درگيری‌ها، دخالت کردند.

همچنين دو دفتر وابسته به حزب آزادی و عدالت، بازوی سياسی گروه اخوان المسلمين در دو شهر اجا در دلتای نيل و اسکندريه به آتش کشيده شدند.

يک مقام امنيتی در اين باره گفته است: «هنگام برگزاری يک راهپيمايی در مخالفت با مرسی روبه‌روی دفتر حزب آزادی و عدالت در شهر اجا، صدای تير اندازی شنيده شد و پس از آن هواداران و مخالفان مرسی با يکديگر درگير شدند و دفتر حزب آزادی و عدالت به آتش کشيده شد.»

پيش از آن شبکه تلويزيونی الحيات هم گزارش داده بود که دفتر حزب آزادی و عدالت در منطقه سيدی جابر در شهر اسکندريه در جريان درگيری‌ها به آتش کشيده شده است.

تلويزيون دولتی مصر هم تصاويری پخش کرد که در آن تظاهر کنندگان در حال ريختن اسباب و وسایل حزب از بالکن دفتر هستند.

در قاهره پايتخت مصر هم مخالفان و هوادارن مرسی تجمع‌هايی برگزار کردند، هواداران مرسی که از پيش برای تجمع در روز جمعه فراخوان داده بودند، در ميدان رابعه عدويه گردهم آمده بودند و مخالفان او هم در ميدان تحرير و در محوطه کاخ رياست جمهوری تجمع کردند.

شماری ديگر از شهرهای مصر هم شاهد تظاهراتی مشابه بودند.

اين رخداد‌ها دو روز پس از آن روی داده است که مخالفان محمد مرسی دعوت به تظاهراتی بزرگ با خواست استعفای او کرده‌اند.

چهارشنبه گذشته محمد مرسی در سخنانی به مخالفان خود پيشنهاد کرد قانون اساسی جنجال‌برانگيز مصر اصلاح شود.

مرسی همچنين خواستار تشکيل کميسيونی با حضور نمايندگان اقشار مختلف مصر و نمايندگانی از کليسا و دانشگاه الازهر، برای آشتی ملی شد.

او در سخنرانی خود که دو ساعت و نيم به طول انجاميد، از کسانی که آن‌ها را «دشمنان مصر» نامید انتقاد کرد و گفت که آن‌ها دموکراسی جديد را با تنش سياسی، بحران اقتصادی و نا‌امنی، خراب کرده‌اند.

اکنون نگرانی از درگيری‌های گسترده بین اسلامگرايان هوادار مرسی و مخالفان او، در روزهای آينده تشديد شده است.

پيش‌تر، ارتش تهديد کرده بود که اگر طرف‌ها به توافق دست نیابند، «وارد عمل خواهد شد».

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروهی از شهروندان مصری به خاطر نگرانی از اوضاع در روزهای آينده، اقدام به انبار مواد غذايی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG