لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۱

معترضان مصری ‪برای تظاهرات سراسری آماده می‌شوند‬


گروهی از مخالفان مرسی از همینک در میدان تحریر قاهره جمع شده‌اند
گروهی از مخالفان مرسی از همینک در میدان تحریر قاهره جمع شده‌اند
معترضان مصری، اندکی پس از آن آنکه رئیس‌جمهوری آن کشور پنجم تیرماه پیشنهاد گفت‌وگو با آنها را داد، پیشنهاد را رد کرده و خود را برای برگزاری یک راهپیمایی سراسری در ساعت‌های آینده آماده می‌کنند.

این تظاهرات سراسری که بنا به گزارش خبرگزاری رویترز برای امروز، جمعه پیش‌بینی شده است، بنا به گزارش شبکه الجزیره و به نقل از محمد البرادعی، یکی از چهره‌های سرشناس مخالف مرسی، از روز شنبه آغاز می‌شود.

معترضان و مخالفان محمد مرسی می‌خواهند تا انتخابات پیش از موعد برگزار شود.

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها طی ساعت‌های گذشته بر شمار مخالفینی که به میدان تحریر (آزادی) قاهره آمده‌اند اضافه شده است. میدان تحریر نقش نمادینی در اعتراضاتی که به سرنگونی حکومت حسنی مبارک انجامید بازی می‌کند.

مرسی روز پنجم تیر ماه در یک سخنرانی وعده اصلاحات داده بود: «کمیته‌ای از احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف برای تدوین پیشنهادهای اصلاح قانون اساسی که خواست‌های مخالفان را تامین خواهد کرد، تشکیل خواهد شد.»

محمد البرادعی پس از این سخنرانی گفت: «هیچ فرقی نمی‌کند، ما طبق برنامه هشتم تیرماه هر جای مصر به خیابان‌ها می‌آییم.»

گروه‌های لیبرال و جریان‌های مختلف مخالفت حکومت اسلام‌گرایانه محمد مرسی، مدت‌هاست که با او اختلافاتی دارند که با تدوین قانون اساسی جدید مصر عمیق‌تر شده است.

بسیاری از مخالفان مرسی در هئیت تدوین قانون اساسی، پیش از پایان پیش‌نویس این قانون، از این هیئت خارج شده بودند. آنها می‌گفتند که اسلامگرایان در حال تصویب موادی هستند که در تضاد با خواست‌های مردم و خلاف دموکراسی‌ست.

مخالفان که در زمان سخنرانی پنجم تیر ماه محمد مرسی، در میدان تحریر قاهره جمع شده بودند، علیه او شعار داده و متهمش کردند که «انقلاب را به نام دین ربوده است».

از سوی دیگر مرسی مخالفان را به خراب‌کاری متهم کرده است؛ هرچند در بخشی از سخنرانی روز پنجم تیر ماه خود گفت که «اشتباهاتی» طی یک سال زمامداری او رخ داده است.

مرسی پیش از برگزاری راهپیمایی سراسری مخالفان، تهدید کرده است که ارتش در برابر «خشونت» واکنش نشان خواهد داد.

هنوز این راهپیمایی سراسری برگزار نشده، اما در همین روزهای اخیر شماری از شهروندان قربانی اختلافات داخلی در آن کشور شده‌اند.

روز گذشته در حمله‌ای به یکی از دفترهای اخوان‌المسلمین (حزبی که مرسی از آن می‌آید) در شهری در شمال قاهره، یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند. هرچند دقیقا مشخص نیست چه کسی یا کسانی دست به این حمله زده‌اند، اما اسلام‌گرایان، مخالفان خود را به این کار متهم کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید پیشاپیش راهپیمایی سراسری مخالفان، ارتش در سراسر این کشور به حال آماده‌باش در آمده است.

مرسی در سخنرانی پنجم تیرماه هشدار داد که با برپایی راهپیمایی، کشور در حالت «فلج» و «آشوب» قرار می‌گیرد.

اما مخالفان همچنان بر سر خواست‌ها و برنامه‌های خود مانده‌اند. روز گذشته خالد داوود، سخنگوی احزاب لیبرال مصر به الجزیره گفت «برای تغییر این رئیس‌جمهور غیرمسئول بیش از هر وقت دیگری دلم می‌خواهد در راهپیمایی سراسری شرکت کنم».

گروه‌های مخالف مرسی خواستار «حضور میلیونی» معترضان در خیابان‌ها شده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا هوادران محمد مرسی و اخوان‌المسلمین نیز در حمایت از دولت به خیابان‌ها می‌آیند یا نه.

یک سال از زمان روی کار آمدن محمد مرسی می‌گذرد. او برنده انتخاباتی همگانی‌ست که پس از دگرگونی‌های سیاسی در پی اعتراضات به حکومت حسنی مبارک در مصر برگزار شد.
XS
SM
MD
LG