لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

خانواده ملا عمر: با رهبر تازه‌ای برای طالبان‌ بیعت نکرده‌ایم


تصویری از ملا عمر رهبر پیشین طالبان
تصویری از ملا عمر رهبر پیشین طالبان

در بیانیه‌ای صوتی که خبرگزاری‌ها به آن دسترسی پیدا کرده‌اند، خانواده رهبر پیشین طالبان، ملا عمر، که مرگ او را این گروه و نیز دولت افغانستان تائید کرده است، می‌گوید با رهبر تازه‌ای بیعت نکرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید خانواده محمد عمر (ملا عمر) روز ۱۱ مرداد در این بیانیه صوتی خواستار انتخاب رهبر جدید با رای و نظر «علما» و اعضای باسابقه و پایه‌گذاران این گروه شده است.

پیشتر دو مقام ارشد طالبان گفته بودند اختر محمد منصور (ملا منصور) به عنوان رهبر جدید این گروه انتخاب شده است.

ملا منصور در سال‌های گذشته معاون ملا عمر بود.

رهبری که از سوی برخی اعضای طالبان معرفی شده، خود در نخستین پیامی که از او منتشر شد مکررا خواستار «اتحاد» اعضای گروه شده بود.

با این همه گزارش‌ها حاکی از چنددستگی در میان طالبان است. آنچه به نظر می‌رسد بیانیه خانواده ملا عمر نیز به شکلی آن را تائید می‌کند.

در عین حال گزارش‌هایی نیز از رقابت میان اختر محد منصور و کسانی دیگر مانند یعقوب، فرزند ملا عمر منتشر شده است.

در بیانیه تازه منتشر شده برادر جوان‌تر محمد عمر گفته است که او در سال‌های زندگی‌اش همیشه بر لزوم اتحاد میان «مجاهدین» تاکید داشته است.

در این بیانیه البته مستقیما به نام منصور اشاره نشده اما می‌گوید رهبر جدید باید بر پایه رای «علما» و «آن‌دسته از مجاهدینی که در پایه‌گذاری امارت افغانسان نقش داشتند» انتخاب شود.

امارت افغانستان، حکومتی‌ست که طالبان تا پیش از سرنگونی از قدرت در پی حمله ایالات متحده و متحدانش در افغانستان بنا کرده بود.

به گزارش رویترز با وجود آنکه به نظر نمی‌رسد اعضای خانواده عمر تاثیری رسمی بر انتخاب جانشین او داشته باشند، اما «اعتبار» آنها در این گروه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

چهارشنبه گذشته عبدالحصیب صدیقی، سخنگوی فرماندهی امنیت ملی افغانستان، به رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، گفته بود ملا محمد عمر در آوریل سال ۲۰۱۳، در بیمارستانی در کراچی در پاکستان در گذشته است.

XS
SM
MD
LG