لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

فرزندان موسوی و رهنورد: هیچ نظارتی بر زندان‌بانان وجود ندارد


سایت کلمه، نزدیک به مخالفان دولت، می‌گوید دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در دیداری که به تازگی با محمد خاتمی داشته‌اند در مورد «نبود نظارت بر زندان‌بانان» و «دور بودن پدر و مادر خود از چشم‌ها» ابراز نگرانی کرده‌اند.

فرزندان آقای موسوی و خانم رهنورد در این دیدار، که وب‌سایت کلمه زمان دقیق آن را مشخص نکرده ولی خبر آن را روز دوشنبه ۱۳ خرداد منتشر کرده، گفته‌اند مدتی‌ست هیچ ارتباطی با خانواده خود ندارند.

آنها می‌گویند در دیدار نوروزی با اعضای خانواده خود نیز «آنقدر فضای امنیتی سنگینی بر جو ملاقات حاکم بوده» که اجازه پیدا نکرده‌اند به پدر خود نزدیک شوند.

فرزندان این دو معترض سرشناس به انتخابات که در حصر خانگی به سر می‌برند از «وضعیت امنیتی» که «ماموران» در «زندگی شخصی» آنها ایجاد کرده‌اند نیز سخن گفته‌اند. وب‌سایت کلمه در این مورد توضیح بیشتری نداده است. اما پیشتر نیز خبرهایی در مورد «پرونده‌سازی» برای یکی از دختران آنها که در دانشگاه الزهرا تدریس می‌کرده منتشر شده بود.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران در این دیدار گفته امیدوار است پس از انتخابات حصرها و حبس‌ها پایان یابد. در این مورد نیز توضیح بیشتری منتشر نشده است. پیشتر محمدرضا عارف، معاون اول پیشین دولت محمد خاتمی، که نامزد انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری‌ست، در نیمه اردیبهشت ماه در یک سخنرانی ابراز امیدواری کرده بود که حصر خانگی موسوی، رهنورد و کروبی پیش از برگزاری انتخابات برداشته شود.

میرحسین موسوی، زهرا رهنور و مهدی کروبی از معترضان به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ پس از درخواست برای راهپیمایی ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حمایت از اعتراضات کشورهای خاورمیانه در حصر خانگی قرار گرفتند.

رفتار زندان‌بانان و وضعیت حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی قبلا نیز نگرانی‌هایی را برای فرزندان آنها به وجود آورده بود که این نگرانی‌ها در مواردی بازتاب پیدا کردند.

از جمله سال گذشته فرزند مهدی کروبی در نامه‌ای نوشته بود وضعیت پدرش از «زندانیان اوین نگران کننده‌تر» است.

دختران موسوی و رهنورد نیز در آذر ماه گذشته از «تغییر رفتار نگران‌کننده زندان‌بانان میرحسین موسوی و خودداری از تامین مواد غذایی» برای او و همسرش، زهرا رهنورد، خبر داده بودند.

این موارد و نظیر آن نگرانی ناظران حقوق بشر را به همراه داشته است که از حصر خانگی چهره‌های سرشناس معترض به نتیجه انتخابات، انتقاد کرده‌اند.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری موضوع حصرهای خانگی بار دیگر در برخی مخافل سیاسی داخل حکومت ایران مطرح شده است. برخی از چهره‌های راست سنتی در ایران گفته‌اند موسوی و کروبی را از «سران فتنه» نمی‌دانند.

نزدیکان به راس قدرت سیاسی در ایران و هوادران آنها به اعتراضات سال ۱۳۸۸ «فتنه» می‌گویند و چهره‌های سرشناس معترض را «سران فتنه» می‌نامند.

انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران و معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان پیروز آن، به رشته اعتراضات خیابانی انجامید که در تهران و چند شهر دیگر ایران برای ماه‌ها ادامه داشت. در این اعتراضات تعدادی از معترضین کشته و زخمی و بسیاری از چهره‌های معترض و مخالف نیز روانه زندان شدند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نتیجه انتخابات را تایید و موضوع تقلب در آن را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG