لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

کره شمالی می‌گوید برد موشکی که آزمایش کرده به «تمام خاک آمریکا» می‌رسد


تصویری از رهبر کره شمالی که در ماه مه گرفته شده، او را همراه شماری از فرماندهان نظامی آن کشور نشان می‌دهد
تصویری از رهبر کره شمالی که در ماه مه گرفته شده، او را همراه شماری از فرماندهان نظامی آن کشور نشان می‌دهد

رهبر کره شمالی مدعی شده موشکی که کشورش روز جمعه آزمایش کرده، قادر است «تمام خاک آمریکا» را هدف قرار دهد. همزمان کره جنوبی می‌گوید این کشور و آمریکا در واکنش به پرتاب اخیر، «رزمایش مشترک موشکی» انجام می‌دهند.

پیونگ‌یانگ مدعی شده پرتاب موشک با موفقیت همراه بود. خبرگزاری رسمی آن نیز در بیانیه‌ای به نقل از کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی گفته‌است «این آزمایش اعتبار سامانه موشک‌های قاره‌پیما را ثابت می‌کند و ظرفیت‌های انجام حمله‌ای غافلگیرکننده توسط موشک‌های قاره‌پیما، در هر منطقه‌ای، هر جایی، و هر زمانی را نشان می‌دهد. و به وضوح ثابت می‌کند که برد آن‌ها به تمام خاک آمریکا می‌رسد».

هنوز هیچ مقام رسمی دیگری خارج از کره شمالی این گفته‌های رهبر آن کشور را تائید نکرده است. اما دیوید رایت، از مدیران «برنامه امنیت جهانی یو‌سی‌اس» -اتحادیه‌ای از پژوهشگران- در وبلاگ خود نوشته اگر اعداد و ارقام در مورد مسافت طی‌شده توسط موشک آزمایشی درست باشد، به این معنی‌ست که شهرهای آمریکا، از جمله دنور، شیکاگو یا لس‌آنجلس در برد آن قرار دارند.

این دومین آزمایش در کم‌تر از یک ماه توسط کره شمالی‌ست که هر دو مورد مربوط به موشک‌های قاره‌پیما می‌شود. پیش از آنکه کره شمالی در روز جمعه دست به پرتاب موشک بزند، خبرگزاری رویترز به نقل از شماری از مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود، رصدهای اطلاعاتی آن‌ها نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ در حال انجام نقل‌وانتقالات نظامی و احتمالا آماده‌شدن برای آزمایش تازه است.

کره شمالی در سال گذشته دو آزمایش اتمی نیز انجام داده بود که مجموع این آزمایش‌ها را به پنج مورد می‌رساند. آزمایش‌های اتمی و نیز پرتاب‌های مربوط به موشک‌های بالستیک توسط کره شمالی در حالی انجام می‌شود، که شورای امنیت سازمان ملل پیونگ‌یانگ را از انجام این اقدامات منع کرده‌است.

ساعاتی پس از آزمایش روز جمعه دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا اقدام اخیر پیونگ‌یانگ را «غیرمسئولانه و خطرناک» توصیف کرد و گفت «این آزمایش‌ها به انزوای بیشتر کره شمالی و محرومیت مردم این کشور می‌انجامد».

آمریکا پیش‌تر در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، اعلام کرده بود برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی، اقدام به برپایی یک سامانه دفاعی فوق‌پیشرفته به نام «ت‌اد» در کره جنوبی می‌کند؛ برنامه‌ای که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نیز ادامه پیدا کرده‌است. برپایی این سامانه با مخالفت چین روبه‌رو شده؛ پکن ساعاتی پیش از اعلام خبر آزمایش تازه توسط کره شمالی نیز بار دیگر تاکید کرد مخالف نصب «ت‌اد» است.

چین، هفتم مرداد ماه، آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ را محکوم کرد.

خبرگزاری دولتی کره جنوبی نیز گفته این کشور به همراه آمریکا یک رزمایش مشترک با موشک‌های بالستیک انجام می‌دهند. مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، می‌گوید خواستار اعمال تحریم‌های شدیدتر سازمان ملل علیه کره شمالی است. آقای مون، که از رهبران سیاسی لیبرال کره جنوبی‌ست و به‌تازگی توانسته به سال‌ها دولت محافظه‌کاران در آن کشور خاتمه دهد، به‌عنوان سیاستمداری خواستار مذاکره با پیونگ‌یانگ شناخته می‌شود. سئول تلاش‌هایی نیز در این زمینه کرده که تا کنون نتیجه‌ خاصی در بر نداشته است.

مون جه‌این پیشتر، به دلایل زیست‌محیطی، نصب سامانه دفاعی ت‌اد را نیز عقب انداخته بود. هرچند کره جنوبی اکنون خبر از درخواست برای برپایی چهار سامانه اضافی دیگر از این پدافند داده‌است.

آزمایش روز جمعه، یک روز پس از آن انجام شده که سنای آمریکا طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کرد. کاخ سفید آمریکا اعلام کرده رئیس‌جمهوری آن کشور این طرح را امضا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG