لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

ترامپ: کره شمالی با آزمایش‌های موشکی بیشتر منزوی خواهد شد


کره شمالی در یک ماه اخیر دو موشک بالیستیک آزمایش کرده است.
کره شمالی در یک ماه اخیر دو موشک بالیستیک آزمایش کرده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای آزمایش موشکی تازه کره شمالی را اقدامی «غیرمسئولانه و خطرناک» خوانده و گفته است: این آزمایش ها باعث انزوای بیشتر پیونگ یانگ و محرومیت مردم این کشور خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در بیانیه رییس جمهوری آمریکا آمده است: با تهدید کردن دنیا با این سلاح‌ها و آزمایش‌ها، کره شمالی بیشتر منزوی می‌شود، اقتصادش تضعیف و مردم این کشور دچار محرومیت خواهند شد.

دونالد ترامپ تاکید کرده است: ایالات متحده تمامی اقدامات لازم را برای حفاظت از کشور و متحدان آمریکا در منطقه انجام خواهد داد.

نخست وزیر ژاپن پیشتر اعلام کرده بود که کره شمالی یک موشک بالیستیک آزمایش کرده است و احتمالا این موشک در آب‌های منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن فرود آمده است.

بررسی «گزینه های پاسخ نظامی»

در همین حال، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز جمعه اعلام کرد که فرماندهان نظامی آمریکا و کره جنوبی «گزینه‌های پاسخ نظامی» به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در بیانیه‌ای گفته است: ژنرال جوزف دانفور و هری هریس، فرمانده نیروهای آمریکایی در اقیانوس آرام با ژنرال لی سان جین، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی درباره ازمایش موشکی اخیر کره شمالی مذاکره کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در بیانیه سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا تصریح شده است: این سه رهبر همچنین در خصوص گزینه‌های پاسخ نظامی مذاکره کردند.

آزمایش موشکی کره شمالی در روز جمعه دومین آزمایش موشکی این کشور در کمتر یک ماه است.

به گزارش آسوشیتدپرس، رییس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی روز جمعه گفته است، موشک بالیستیکی که امروز کره شمالی آزمایش کرد، توانست سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر ارتفاع گرفته و مسافتی را حدود ۱۰۰۰ کیلومتر طی کند.

این در حالی است که رسانه‌های کره شمالی۱۳ تیرماه نوشته بودند که موشک قاره پیمای هواسونگ-۱۴ که در این روز آزمایش شد، توانست دو هزار و ۸۰۲ کیلومتر ارتفاع گرفت و مسافتی را حدود ۹۳۰ کیلومتر طی کرد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز جمعه گفته است که با آمریکا، کره جنوبی و دیگر کشور‌ها برای تشدید فشار‌ها بر کره شمالی همکاری خواهد کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند که موشک هواسونگ-۱۴ کره شمالی کره شمالی قادر است که آلاسکا و بخشی از ساحل غربی ایالات متحده را هدف قرار دهد. این در حالی است که چین و روسیه می گویند، این موشک، یک موشک با برد متوسط است.

در همین حال، نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در جلسه ۱۴ تیرماه شورای امنیت گفته بود که آمریکا آماده است اگر لازم شود از گزینه نظامی علیه کره شمالی استفاده کند؛ اما یک اقدام دیپلماتیک بین‌المللی را برای حل مناقشه هسته ای و موشکی پیونگ‌یانگ ترجیح می‌دهد.

XS
SM
MD
LG