لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

کره شمالی در کمتر از یک ماه دومین موشک قاره‌پیمای خود را آزمایش کرد


تصویری آرشیوی از رهبر کره شمالی
تصویری آرشیوی از رهبر کره شمالی

مقام‌های ژاپن اعلام کردند که کره شمالی روز جمعه ششم مرداد بار دیگر به شلیک آزمایشی موشک اقدام کرده است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از رسانه‌های ژاپنی اظهارات شینزو آبه نخست وزیر این کشور را بازتاب داده است که می‌گوید احتمال می‌رود که موشک کره شمالی در آب‌های انحصاری ژاپن فرود آمده باشد.

گزارش سی‌ان‌ان عنوان می‌کند که وارت دفاع آمریکا نیز صحت این خبر را تأیید کرده و گفته است که موشک آزمایش‌شده یک موشک قاره‌پیماست.

این دومین اقدام کره شمالی به پرتاب آزمایشی یک موشک قاره‌پیما در کمتر از یک ماه است.

این کشور در ۱۳ تیرماه امسال نیز اقدام به پرتاب آزمایشی یک موشک بالستیک کرد که عنوان شده نخستین موشک قاره‌پیمای این کشور است و پیونگ‌یانگ می‌تواند با این موشک ایالت آلاسکا در خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

این آزمایش اما واکنش شدید آمریکا را به دنبال داشت به طوری که واشینگتن تهدید کرد برای مهار کره شمالی در صورت لزوم از گزینه نظامی هم استفاده کرد.

هنوز جزئیات چندانی از آزمایش موشکی روز جمعه کره شمالی منتشر نشده و تنها توکیو اعلام کرده که این موشک بالستیک حدود چهل و پنج دقیقه پرواز کرده و سپس در آب‌های ژاپن فرود آمده. گارد ساحلی ژاپن به کشتی‌هایی که در آن منطقه حرکت می‌کنند در رابطه با این موشک هشدار داده و هم‌اکنون در جست‌وجوی قطعات آن است.

این یازدهمین موشکی است که کره شمالی در سال جاری میلادی آزمایش کرده تا تنش‌ها میان واشینگتن و پیونگ‌یانگ به اوج برسد. مقامات آمریکا پیش‌بینی کرده بودند که کره شمالی در این هفته بار دیگر دست به آزمایش موشکی بزند.

روز پنج‌شنبه سالگرد خاتمه جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ بود که در کره شمالی از آن به عنوان «روز پیروزی» یاد می‌شود. نیروهای آمریکایی و سازمان ملل متحد در این نبرد سه ساله که با هجوم کره شمالی به کره جنوبی آغاز شد جانب سئول را گرفتند و مانع تصرف این کشور به دست نیروهای کره شمالی شدند.

XS
SM
MD
LG