لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

نصرالله: اگر جنگی با اسرائیل دربگیرد داخل مرزهای آن خواهد بود


حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان
حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی گفته‌است، اگر جنگ احتمالی دیگری با اسرائیل دربگیرد «در داخل مرزهای» اسرائیل خواهد بود. او در عین حال می‌گوید شبه‌نظامیان تحت رهبری او حفاظت از مرزهای شرقی لبنان با سوریه را به ارتش لبنان سپرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نصرالله، ۲۱ اردیبهشت ماه، در جریان سخنرانی تلویزیونی خود، ضمن آن‌که احتمال وقوع جنگ با اسرائیل را، چندان زیاد تلقی نکرده، اما افزوده است، چنین نبرد احتمالی به داخل مرزهای اسرائیل کشیده خواهد شد.

او مدعی شده اسرائیل «ترسیده و نگرانی هر درگیری احتمالی در آینده است… و می‌داند که چنین چیزی داخلی سرزمین‌های اشغالی فلسطین خواهد بود». رهبر حزب‌الله لبنان سپس افزوده است «هیچ نقطه‌ای (در اسرائیل) وجود ندارد که خارج از تیررس موشک‌های مقاومت و یا چکمه‌های مبارزان مقاومت باشد».

مقام‌های حزب‌الله لبنان و نیز مقام‌های ایران از این گروه با عنوان «مقاومت» نام می‌برند. حزب‌الله لبنان، گروهی تحت حمایت تهران است. رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان ارشد نظامی در ایران، بارها از «نابودی» اسرائیل سخن گفته‌اند.

شماری از کشورها و سازمان‌های جهان، از جمله ایالات متحده، فرانسه، کانادا، اسرائیل، اتحادیه کشورهای عرب یا شورای همکاری خلیج فارس این گروه را به‌کلی یک گروه تروریستی می‌دانند. اتحادیه اروپا نیز شاخه نظامی این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده‌است.

رهبر حزب‌الله لبنان طی سال‌های گذشته بارها در جریان سخنرانی‌های خود از «توانایی‌های» گروه تحت رهبری‌اش در جنگ احتمالی با اسرائیل سخن گفته‌است. مقام‌های اسرائیلی، بارها در مورد تهدیدهای ناشی از اقدامات حزب‌الله لبنان و نیز ایران هشدار داده‌اند.

در اسفند ماه گذشته شماری از رسانه‌های عربی و اسرائیلی گزارش داده بودند که کشورهای عربی به تازگی «هشداری» را از سوی اسرائیل به حزب‌الله لبنان رسانده‌اند که اگر به اسرائیل حمله کند، واکنش آن کشور «کوبنده» خواهد بود.

دامنه درگیری‌ها به خاک سوریه نیز کشیده شده و نیروهای اسرائیلی تا کنون چندین بار دست به حمله برای جلوگیری از آنچه «ارسال تسلیحات پیشرفته برای حزب‌الله لبنان» می‌نامند، زده‌اند.

رهبر حزب‌الله لبنان در بخشی دیگر از سخنرانی تلویزیونی خود در روز پنج‌شنبه گفته است «دیگر نیازی به حضور ما در مرزهای شرقی لبنان نیست». او می‌گوید شبه‌نظامیان تحت رهبری‌اش یا مواضع را واگذاری کرده یا در حال واگذاری آن‌‌ها به ارتش لبنان هستند و «از این پس مسئولیت مناطق با [نیروهای نظامی] کشور است».

شبه‌نظامیان بنیادگرای سنی‌مذهب، پیش از این از طریق مرزهای سوریه و لبنان، وارد خاک لبنان شده و حتی در سال ۲۰۱۴ کنترل یک شهر آن کشور را نیز در دست گرفته بودند. ارتش لبنان و گروه حزب‌الله بارها با این دسته از شبه‌نظامیان درگیر شده‌اند.

نصرالله می‌گوید جنگ داخلی سوریه اکنون وارد «مرحله‌ای تازه و حساس» شده‌است. او همچنین می‌گوید در حال حاضر «هماهنگی سیاسی و نظامی» بین گروهش، دمشق، تهران و مسکو، «بهتر از هر زمان دیگری‌ست».

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان به‌طور مستقیم در جنگ داخلی سوریه، در حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهوری آن کشور، حضور دارند. رئیس‌جمهوری پیشین لبنان، و نیز ایالات متحده و شماری دیگر از مقام‌های بین‌المللی، در موارد مختلفی خواستار خروج حزب‌الله از خاک سوریه شده‌اند.

XS
SM
MD
LG