لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

هشدار ناتو در مورد ساخت‌وسازهای نظامی روسیه در کریمه


ژنرال بریدلاو در کی‌یف
ژنرال بریدلاو در کی‌یف

یک فرمانده ارشد پیمان آتلانتیک شمالی گفته است در مورد ساخت‌وسازهای نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه که می‌تواند توان نظامی برای انجام عملیات در کل دریای سیاه را ممکن سازد، «بسیار نگران» است.

ژنرال فیلیپ بریدلاو، پنجم آذر ماه، پس از دیدار با مقام‌های اوکراینی در کی‌یف با اشاره به احتمال قرارگیری موشک‌های کروز و موشک‌های زمین به هوا به خبرنگاران گفت «ظرفیت [نظامی] آن چه در کریمه برپا شده است… می‌تواند کل دریای سیاه را تحت نفوذ قرار دهد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید دیدار ژنرال بریدلاو با مقام‌های ارشد اوکراین برای بحث در مورد کمک‌های در حال انجام ناتو به کی‌یف که مشغول مبارزه با جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق آن کشور است، انجام شده است.

فیلیپ بریدولاو می‌گوید افزایش ظرفیت‌ها و امکانات نظامی اوکراین آنها را «باز هم با نیروهای ما سازگارتر» می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این فرمانده ارشد پیمان آتلانتیک شمالی، مجددا اتهام‌ها علیه مسکو را، دال بر حمایت روسیه از جدایی‌طلبان اوکراینی، تکرار کرده و می‌گوید آن کشور شورشیان را «آموزش داده، به آنها ادوات نظامی داده و آنها را استحکام می‌بخشد».

روسیه بارها اتهام‌های غرب و دولت اوکراین را در این مورد رد کرده است.

از سوی دیگر اما وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که ۱۴ جت جنگی به عنوان بخشی از اسکادرانی که قرار است بر منطقه نظارت کند، به کریمه فرستاده است.

روسیه شبه‌جزیره کریمه اوکراین را فروردین ماه گذشته به خاک خود ضمیمه کرد.

از ماه میلادی آوریل و در پی بالا گرفتن درگیری‌ها و شورش‌های جدایی‌طلبان در شرق اوکراین، بیش از ۴۳۰۰ نفر کشته شده‌اند. صدها نفر از قربانیان، از زمان برقراری آتش‌بس میان طرف‌ها در ماه سپتامبر، جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول ژنرال بریدلاو می‌گوید که روسیه در حال آموزش شبه‌نظامیان برای «درک سلاح‌های پیشرفته که وارد خاک آن کشور شده» است.

اشاره این ژنرال آمریکایی به اتهام‌هایی‌ست که غرب و دولت مرکزی اوکراین متوجه روسیه کرده و می‌گویند اسلحه در اختیار شبه‌نظامیان قرار داده است. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده است.

به گفته ژنرال بریدلاو، آمریکا در عین حال در حال رصد و نظارت فعالیت‌های احتمالی روسیه در زمینه «ظرفیت‌های هسته‌ای» آن کشور است.

دیدار ژنرال بریدلاو با مقام‌های ارشد اوکراین در پی سفر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، انجام می‌شود که در ۳۰ آبان انجام شد.

آقای بایدن در سفر خود، از روسیه خواسته بود تا به توافق آتش‌بس طرف‌ها عمل کند.

مقام‌های روسیه نیز دولت اوکراین را متهم کرده‌اند که به توافق عمل نمی‌کند.

بایدن پس از دیدار با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفته بود که آمریکا همواره از اوکراین دمکراتیک و اصلاح‌طلب حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG