لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

ناتو و کی‌یف «عملکرد» مسکو در شرق اوکراین و کریمه را محکوم کردند


وزیران خارجه ناتو، رهبران اوکراین و افغانستان در بروکسل دیدار کرده‌اند
وزیران خارجه ناتو، رهبران اوکراین و افغانستان در بروکسل دیدار کرده‌اند

اعضای پیمان آتلانتیک شمالی و کشور اوکراین، کنش روسیه را در آنچه «بی‌ثبات ساختن شرق اوکراین» توصیف کرده‌اند و نیز ساخت‌وسازهای نظامی آن کشور در کریمه، محکوم کرده‌اند.

دبیر کل نانو، ینس استولتنبرگ، روز ۱۱ آذر، در بروکسل، گفت «ما ساخت‌و‌سازهای نظامی روسیه در [شبه‌جزیره] کریمه را محکوم می‌کنیم».

بروکسل، بلژیک، محل تازه‌ترین گردهمایی وزیران خارجه ناتو و مقام‌های اوکراین، بوده است.

آقای استولتنبرگ افزوده است «و ما کنش روسیه در اهمیت ندادن به امنیت اوکراین و پیامدهای ناشی از آن را که امنیت کل منطقه یورو-آتلانتیک را به طور جدی به خطر انداخته است، محکوم می‌کنیم».

دبیر کل ناتو گفته است که این پیمان نظامی و امنیتی کمک‌هایی را در اختیار اوکراین برای انجام اصلاحات نظامی قرار می‌دهد. آنچه بناست برای حفظ امنیت آن و نیز مبارزه با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب هوادار روسیه به کار گرفته شود.

ینس استولتنبرگ گفته است ناتو به یاری‌رسانی به اوکراین متعهد باقی می‌ماند.

به گفته او سپردن چهار بخش سرمایه امانی که پیشتر در ولز بنا بود در اختیار اوکراین قرار گیرد، اکنون آغاز شده است.

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو، سه‌شنبه، در بروکسل گرد هم آمدند تا درباره بحران اوکراین و خارومیانه و نیز پایان عملیات در افغانستان گفت‌وگو کنند.

غرب بارها در مورد عملکرد روسیه در اوکراین و حمایت عملی از جدایی‌طلبان آن کشور انتقاد کرده است؛ آنچه تحریم‌هایی را علیه مسکو همراه داشته است.

روسیه اما این اتهامات را رد کرده است. آن کشور نیز در عین حال در مورد مجهز کردن ارتش اوکراین به آمریکا هشدار داده بود.

به تازگی ساخت‌وسازهای نظامی در شبه‌جزیره کریمه که روسیه آن را از اوکراین به خاک خود الحاق کرده است، نیز به این انتقادها افزوده شده است.

در پنجم آذر ماه ژنرال فیلیپ بریدلاو، از فرماندهان ارشد پیمان آتلانتیک شمالی، گفته بود در مورد ساخت‌وسازهای نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه که می‌تواند توان نظامی برای انجام عملیات در کل دریای سیاه را ممکن سازد، «بسیار نگران» است.

سپرده امانی که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد قرار است خرج اصلاحات بخش‌های ترابری، فرماندهی، امنیت فضای سایبر و آموزش دوباره نیروهای نظامی شود.

وجه پنجمی نیز اخیرا برای کمک به سربازان زخمی در نبردهای شرق اوکراین، در نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG