لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

نتانیاهو در مورد ادامه تحریم‌های ایران با اوباما گفت‌وگو کرد


نتانیاهو می‌گوید غرب نباید تحت تاثیر سخنان حسن روحانی قرار گیرد
نتانیاهو می‌گوید غرب نباید تحت تاثیر سخنان حسن روحانی قرار گیرد
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که به نیویورک رفته است، در دیداری با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواسته است تحریم‌ها علیه تهران تا زمانی که پیشرفت محسوسی در مذاکرات اتمی و عملکرد ایران ایجاد نشده، ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به نخست‌وزیر اسرائیل گفته است واشینگتن با «چشمانی باز» وارد گفت‌وگو با ایران می‌شود.

نتانیاهو می‌گوید غرب نباید تحت تاثیر سخنان حسن روحانی قرار گیرد.

نخست‌وزیر اسرائیل به اوباما گفته است به عقیده او تحریم‌ها و تهدیدهای نظامی بود که تهران را پای میز مذاکره آورد. او در عین حال گفته است از شنیدن اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته است تا ایران به سخنان خود «عمل کند»، احساس آرامش می‌کند.

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات و وعده‌های او برای تعامل و حل و فصل مسئله اتمی، نخست‌وزیر اسرائیل چندین بار به او تاخت؛ نتانیاهو، رئیس‌جمهوری ایران را «گرگی در لباس میش» نامیده است.

پیش از سفر اخیر به نیویورک نیز سخنرانی حسن روحانی، در نشست عمومی سازمان ملل را «طعنه‌آميز» و از «رياکاری سرشار» توصيف کرده و گفته بود تهران بنا دارد زمان بخرد تا برنامه‌های هسته‌ای خود را پيش ببرد.

نتانیاهو پیش‌تر گفته بود به آمریکا می‌رود تا به واشینگتن بگوید «گول رئیس‌جمهوری جدید ایران را نخورد».

همه اینها در حالی‌ست که رئیس‌جمهوری جدید ایران در سفر خود به نیویورک برای شرکت در نشست عمومی ملل متحد برای نخستین بار در بیش از سه دهه گذشته با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگوی تلفنی کرد.

در عین حال وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز در مذاکرات مقدماتی تهران و ۵+۱ در کنار یکدیگر نشستند و دقایقی نیز رو در رو گفت‌وگو کردند.

روابط دولت آمریکا و اسرائیل در سال‌های گذشته با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است؛ اما موضوع ایران طی هفته‌های گذشته سبب شده تا نخست‌وزیر اسرائیل چندین بار هشدار دهد.
XS
SM
MD
LG