لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۸

آزمایش موشکی کره شمالی در روز تولد پدربزرگ کیم «ناموفق بود»


سرباز کره شمالی در ساحل رود یالو
سرباز کره شمالی در ساحل رود یالو

کره جنوبی می‌گوید، آزمایش موشکی کره شمالی، که در روز تولد پدربزرگ رهبر فعلی آن کشور انجام شده، «ناموفق» بوده است. آمریکا نیز گفته این آزمایش، تهدیدی متوجه آن کشور نمی‌کند.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، ۲۷ فرودین ماه، در بیانیه‌ای گفته است «به نظر می‌رسد کره شمالی در ساحل شرقی خود، صبح جمعه، دست به پرتاب موشک زده، که ظاهرا موفقیتی نداشته است».

به گزارش رویترز، یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا نیز گفته است ارتش آن کشور «آزمایش ظاهرا ناموفق موشکی کره شمالی را ردیابی و رصد کرده است».

به گفته «ستاد هوا-فضای آمریکای شمالی» این موشک تهدیدی برای منطقه شمال آمریکا به شمار نمی‌رود.

یون‌هاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی، روز پنج‌شنبه به نقل از مقام‌های دولتی آن کشور نقل کرده بود که پیونگ‌یانگ قصد دارد در روز تولد کیم ایل‌سونگ (کیم اول از خاندان حاکم بر کره شمالی و بنیانگذار حکومت فعلی)، دست به پرتاب یک یا دو موشک میان‌برد بالستیک بزند.

هفته پیش ویلیام گورتنی، فرمانده ستاد شمالی ارتش ایالات متحده، گفته بود برآوردها نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ به توانایی کوچک کردن کلاهک هسته‌ای برای نصب بر موشک رسیده و ممکن است با استفاده از موشک «کی‌ان-صفر هشت» به خاک آمریکا دسترسی پیدا کند.

در همان زمان آقای گورتنی گفته بود آمریکا منتظر است ببیند آزمایش این موشک به کجا می‌انجامد.

موشک‌های کی‌ان-صفر هشت کره شمالی، قابل حمل و انتقال از نقطه‌ای به نقطه دیگر هستند. نوع موشکی که گفته می‌شود آزمایش آن «ناموفق» بوده، هنوز مشخص نشده است.

در گزارش‌های پیشین نوع موشک‌های آماده پرتاب، موسودان عنوان شده بود. موشک‌های کی‌ان-صفر هشت، از نوع «نودونگ» هستند. هر دو موشک قابل حمل و انتقال‌اند.

XS
SM
MD
LG