لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۱

کره شمالی قصد دارد «یک یا دو موشک میان‌برد» آزمایش کند


خبرگزاری رسمی کره جنوبی روز پنجشنبه ۲۶ فروردین گزارش داد کره شمالی یک یا دو موشک بالستیک با برد متوسط را در سواحل شرقی آن کشور مستقر کرده و احتمالا آنها را برای شلیک در روز جمعه که مصادف با سالروز تولد کیم ایل سونگ است آماده می‌کند.

به گزارش رویترز، خبرگزاری یونهاپ به نقل از چند مقام و منبع مطلع در دولت کره جنوبی می‌گوید که یک سکوی متحرک پرتاب موشک هنگام انتقال یک و یا دو موشک از مدل موسودان را رصد کرده‌اند.

چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه ژانویه امسال و آزمایش یک موشک دوربرد در ماه فوریه باعث شد شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌های شدیدتری علیه آن کشور تصویب کند.

به گفته وزارت دفاع کره جنوبی و کار‌شناسان، تاکنون کره شمالی موشک‌های مدل «موسودان» را که برد آن‌ها بیش از سه هزار کیلومتر است، آزمایش نکرده است.

برخی از کار‌شناسان می‌گویند کره شمالی ممکن است قصد داشته باشد موشک‌های موسودان را در آینده نزدیک آزمایش کند چون آن کشور مدعی است که در حال تولید موشک‌های قاره پیمایی است که برای هدف گرفتن خاک آمریکا طراحی شده‌اند.

نهادهای امنیتی آمریکا معتقدند توانایی موشکی کره شمالی برای هدف گرفتن خاک آمریکا بسیار ضعیف است ولی با توجه به تمرکز روی فناوری‌های موشکی، توانایی آن کشور افزایش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی حاضر نشد گزارش خبرگزاری یونهاپ را تایید کند ولی گفت نیروهای مسلح این کشور به خاطر احتمال آزمایش‌های موشکی کره شمالی در حال آماده باش کامل هستند چون کیم جونگ اون رهبر آن کشور شخصا اعلام کرد که در آینده آزمایش‌های موشکی بیشتری انجام خواهد داد.

کیم جونگ اون در ماه مارس گفت کره شمالی به زودی یک کلاهک هسته‌ای و یک موشک بالستیک را که قادر است این کلاهک را حمل کند آزمایش خواهد کرد.

دولت آمریکا که ۲۸ هزار نفر از نظامیانش در کره جنوبی مستقرند، اعلام کرد که از اقدامات کره شمالی برای تدارک آزمایش موشک‌های میان برد مطلع است و تحرکات آن کشور را به دقت زیر نظر دارد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما بار دیگر از کره شمالی می‌خواهیم از اقداماتی که تنش را در سطح منطقه افزایش خواهد داد، پرهیز کند».

آدمیرال بیل گورتنی، سرفرمانده پدافند هوایی آمریکا، روز چهارشنبه در ارائه گزارش خود به مجلس سنا گفت با این ارزیابی دولت کره جنوبی موافق است که کره شمالی می‌تواند موشک‌های میان بردی را که قادرند تمام خاک کره جنوبی و بخش‌های زیادی از ژاپن را هدف بگیرند به کلاهک هسته‌ای مجهز کند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید پس از آخرین مورد از آزمایش‌های موشکی کره شمالی، دولت‌های آمریکا و کره جنوبی مذاکرات در مورد استقرار یک سامانه دفاع ضد موشکی جدید در این کشور را آغاز کرده‌اند.

کره شمالی که بار‌ها تهدید کرده است که کره جنوبی و آمریکا را نابود خواهد کرد، معمولا در دوره‌های افزایش تنش در سطح منطقه یا زمانی که به خاطر تداوم سرکشی و ادامه برنامه‌های هسته‌ای تحت فشار بین‌المللی قرار می‌گیرد، آزمایش‌های موشکی بیشتری انجام می‌دهد.

کار‌شناسان کره جنوبی گفته‌اند کره شمالی ممکن است در آستانه یک کنگره مهم حزب حاکم که قرار است در ماه مه برگزار شود و در آن خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کند و یا همزمان با ۱۵ آوریل که سالروز تولد کیم ایل سونگ بنیانگذار کره شمالی است قدرت خود را نمایش دهد.

XS
SM
MD
LG